این گستردگی با بسط بسیار در کتاب بصائر نیز یافت میشود و برقی در ۷۹ باب از مجموع ۱۸۹ باب کتاب بصائر روایت دارد. این حجم بالغ بر ۷۹/۴۱ درصد ابواب این کتاب است؛ چه آنکه شماره احادیث او در ابواب ذکر شده متعدد است و در ابوابی همچون «ما عند الأئمة من سلاح رسول اللّٰه و آیات الانبیاء...» و «النوادر فی الأئمة و أعاجیبهم» بیشتر نیز هست.
در کتاب التوحید صدوق نیز روایات برقی بر نفی تشبیه و رؤیت و نیز تکیه بر حاشیهای بودن استطاعت و روشن بودن استطاعت بندگان و خدایی بودن سرمنشأ آن به همراه تأکید بر حفظ مصلحت بندگان در تمام پیشامدهای زندگی از جانب خدا استوار گشته است.۱
نتیجهگیری
انتشار احادیث محمد بن خالد برقی در آثار متعدد مدرسه قم و ابواب مختلف، از جایگاه خاص او در استحکام این مدرسه حکایت دارد. برقی توانسته است فصل جدیدی در نگاه مدرسه قم به روایات بگشاید. او و فرزندش احمد، با نگاه نقادانه اما همراه با انصاف احادیث ضعفا را دریافت و پالایش کردهاند. این در حالی است که اندیشه تحریم و حذف هر متهم به ضعف و غلو، صبغه بزرگان و سردمداران قم به شمار میرود. رویکرد اصلی و غالب او، مانند سایر بزرگان حدیث، بر اعتماد به میراث ثقات و نقل آنها استوار گشته است. به اعتقاد ما مدرسه قم این گفتمان را پذیرفته است و نقل روایات ضعفا به واسطه ثقاتی چون محمد بن خالد شاهد این مدعاست.
1.. ر.ک: ابواب «التوحید و نفی التشبیه»، «ما جاء فی الرؤیة»، « الاستطاعة» و «ان اللّٰه تعالی لایفعل بعباده الا الاصلح لهم».