سبيل الحكمة والمعرفة لا يتمشّى إلّا بقدمي الفقه والزهد ، فقلت :
حكمت آمد گنج مقصود اى حزينليك اگر با فقه و زهد آمد قرين
فقه و زهد ار مجتمع نبود بهمكى توان زد در رَهِ حكمت قدم
فقه چبود؟ آنكه محتاجى بدانهر صباح و شام بل آنا فآن
فقه چبود؟ زاد راه سالكينآنكه شد بى زاد، گشت از هالكين
زهد چه؟ تجريد قلب از حبّ غيرتا تعلّق نايدت مانع ز سَير
گر رسد مالى نگردى شادمانور رود هم نبودت باكى از آن
لطف دانى آنچه آيد از خداعرف خواهش فقر كو خواهش غنى
اعرفوا إخواننا منجاتكمنصّ «لَا تَأْسَوْا عَلَى مَا فَاتَكُمْ»
نيست در حدّ زهادت معتبرفَقْد باغ و راغ و اسب و گاو و خر
گرچه اينها غالبا سدّ رهندپاى بند ناقصان گمرهند
آنكه گشت آگاه وشد واقف ز حالداند از بهر چه باشد ملك ومال
مال دنيا را مُعينِ راه داناى محدّث نصّ «نِعمَ العَوْن» خوان
حبّ دنيا گرچه رأس هر خطا استاصل دنيا آلت بسْ خيرها است
سيب طعمش قوّت دل مى دهدگر ز رنگش طفل را دل مى جهد
عاقل آن را بهر خوردن مى بردبهر رنگش طفل حسرت مى خورد
ولقد أحسن وأجاد من قال في أصل الدنيا ومحبّتها :
آب در كشتى هلاك كشتى استآب در بيرون 1 كشتى پشتى است 2
قوله : (فعلى ما اقتَصَرْتَ) . [ح 3 / 1082]
المشهور في «ما» الاستفهاميّة حذف الألف إذا وقعت مجرورا ، نحو قوله تعالى : «فِيمَ أَنْتَ مِنْ ذِكْراهَآ» 3 ، وقوله تعالى : «فَنَاظِرَةٌ بِمَ يَرْجِعُ الْمُرْسَلُونَ» 4 ، وقوله : «لِمَ