مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : الفصول المائه فی حیاة ابی الائمة، امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب(ع)
زمان پدیدآورنده: معاصر
محل نشر : قم
ناشر : اهل بیت(ع)
نوبت چاپ : اول
تاریخ انتشار : 1411ق
تعداد جلد : 5
تعداد صفحه : 586 + 616 + 410 + 303 + 605
قطع : وزیری
زبان : عربی
جستجو در Lib.ir

الفصول المائه فی حیاة ابی الائمة، امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب(ع)

اثری توصیفی ـ تحلیلی از شخصیت، فضایل، حیات، حکومت و سخنان امام علی(ع) است.

اثری توصیفی ـ تحلیلی از شخصیت، فضایل، حیات، حکومت و سخنان امام علی(ع) است که به ترتیب مراحل زندگی وی تدوین شده است. نویسنده با بهره گیری از تاریخ و سیَر و منابع حدیثی و قرآن و تفسیر، به بررسی و تحلیل زندگی و وقایع و حوادث دوران امام علی پرداخته و آن را در یکصد فصل تنظیم کرده است.

وی، در این فصل ها تلاش کرده است که یکصد جنبه از ابعاد شخصیتی امام را بنمایاند. هدف نگارنده، گردآوری اطلاعاتی جامع از امام در یک کتاب، اثبات امامت آن حضرت و پاسخ به پرسش ها و شبهه هایی است که در باره آن امام همام وجود دارد و نیز، پرداختن به پاره ای از اعتقادات شیعه و تقویت آنهاست.

مؤلف، در آغاز هر موضوع، تحلیلی از آن ارائه داده و سپس اقوال و احادیث و اخبار را نقل و به بررسی آنها می پردازد. او در این نوشته با نگاهی نقادانه، پاره ای از مسائلی را که با مبانی اندیشه ها و باورهای شیعه ناسازگاری دارد، بر رسیده است. مؤلف با بهره بری از سخنان و اشعار و نظریات دیگر دانشمندان، ابعاد یک موضوع را به تفصیل تشریح کرده است.

کتاب در چهار جزء سامان یافته است. در جزء نخست، تولد، نسب و اسم، پدر، مادر، جایگاه علی(ع) در نزد پیامبر(ص)، ایمان علی به پیامبر(ص)، نماز علی با آن حضرت، ماجرای روز انذار، ماجرای برادری پیامبر و علی، لیلة المبیت، ازدواج امام علی با فاطمه، شرکت آن حضرت در جنگ های دوران خلافت امام و نیز، شرکت امام در ماجرای صلح حدیبیه به تفصیل گزارش شده است.

جزء دوم شامل آیات نازل شده در باره امام و نیز، آن دسته از آیاتی است که امام در هنگام نزول آنها حاضر بوده مانند مباهله، تطهیر و مودت و نیز در بر گیرنده احادیث مشهوری است که در آنها پیامبر فضایل و مناقب امام را بیان کرده است؛ مانند ثقلین، صراط مستقیم، سد ابواب، طیر، منزلت و غدیر.

در جزء سوم فضایل و مناقب امیر مؤمنان به تفصیل بیان شده و جزء چهارم حاوی مباحث نظری امامت و حکومت، سیاست امام علی، عدالت ایشان، امام در برابر قانون، سیره اقتصادی امام، سیره امام در برخورد با مخالفان، با اهل ذمه، با غالیان، با کارگزاران مخالف خود، با تاجران و پیشه وران، سیره امام در امر به معروف و نهی از منکر، کمک به مظلومان، و مروت و گذشت امام در حکومت، دیدگاه امام در باره منصب قضاوت و قاضیان، و قضاوت های آن حضرت در دوران های گوناگون، معجزه های امام، مظلومیت ایشان و سرانجام شهادت وی و رخدادهای پس از آن و زیارت آن بزرگوار است.