نکته ‌نگاري براي حديث - صفحه 126

• فوايد و آثار

ـ کمک به محقّقان براي جمع‌بندي مطالب‌.
نکات برجسته شده‌ي حديثي در تحقيق‌هاي تفصيلي درباره‌ي يک موضوع به‌کار مي‌آيند؛ چه ‌بسا محقّقي، احاديث بسياري را براي موضوع مورد تحقيقش از نظر بگذراند؛ ولي با شيوه‌هاي متداول پژوهش، هرگز بدين گزاره حديثي ـ که ما آن را برجسته کرديم ـ دست نيابد‌. با برجسته شدن اين‌گونه معارف يک حلقه نسبتاً ناپيدا به جمع ديگر حلقه‌هاي شناخته شده ملحق مي‌شود و محقّق را در جمع‌بندي مطالب ياري مي‌رساند‌.
ـ توجّه بيشتر مخاطبان به اين‌گونه تبيين به‌ويژه در دنياي مجازي‌.
ـ اثر گذاري بيشتر‌.
ـ سرعت انتقال معارف به جهت اختصار و حجم کم مطالب‌.
در اين‌جا مناسب است، نمونه‌هايي از اين نوع نگارش در معرض ديد خوانندگان قرار گيرد‌. آنچه در ذيل مي‌آيد، نمونه‌هايي است، از نکته‌هاي نگارش يافته به‌ وسيله‌ي نگارنده که موضوع آن‌ها در ضمن تحقيقات تاريخي و حديثي، مورد توجّه نگارنده قرار گرفته و آن‌ها را پاسخ‌گوي برخي نيازها دانسته است‌.

• ياد شهدا در سيره‌ي حضرت فاطمه عليها السلام

در فرهنگ شيعي، يادکرد شخصيّت‌هاي ارزشمند مکتب از جايگاه ويژه‌اي برخوردار است؛ چنان‌که يادکرد تلاش رهپويان حق و حوادث سرنوشت‌ساز در جريان مبارزه نيز اهمّيّت ويژه‌اي دارد‌. اين امر عمدتاً به دو شکل صورت مي‌گيرد‌.
نخستين شيوه‌ي يادمان شخصيّت‌ها و حوادث، در زمان‌هايي است که يادآور آن‌ها هستند، مانند سوگواري امام حسين عليه السلام در روز عاشورا‌.
شيوه‌ي ديگر، بازديد از مکان‌هايي است که يادآور شخصيّت‌ها و حوادث تأثيرگذار هستند‌. در خصوص هر دو شيوه که به نوعي در خدمت زنده نگه‌داشتن ارزش‌هاي مکتب هستند و مردم را به ياد خدا و امور معنوي مي‌اندازند، توصيه‌هايي از معصومان عليهم السلام به ما رسيده است، در اين‌جا به شيوه‌ي بازديد از اماکن يادماني در سيره و کلام معصومان عليهم السلام مي‌پردازيم‌.
در روايات رسيده از امام صادق عليه السلام به بازديد از اماکن يادماني صدر اسلام توصيه شده است؛ مانند «مسجد قبا» به‌ عنوان نخستين مسجدي که بر اساس تقوي بنا شده، مشربه امّ‌ابراهيم به ‌عنوان مکان سکونت و نماز رسول اکرم صلي الله عليه وآله و قبور شهداي احد به ‌عنوان محلّ ياد

صفحه از 149