مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : نظرة الی الغدیر
محل نشر : قم
ناشر : مؤسسة النشر الاسلامی
نوبت چاپ : اول
تاریخ انتشار : 1416ق
تعداد جلد : 1
تعداد صفحه : 364
قطع : وزیری
زبان : عربی
جستجو در Lib.ir

نظرة الی الغدیر

گزیده و اقتباسی از الغدیر، اثر گران سنگ علامه امینی است.

این کتاب، گزیده و اقتباسی از الغدیر، اثر گران سنگ علامه امینی است که در دو باب سامان یافته است. باب نخست در پنج فصل تنظیم شده و باب دوم فهرست تفصیلی موضوعات الغدیر است. مؤلف در باب اول، نگاهی به الغدیر از منظر قرآن، سنت و ادبیات دارد. در فصل نخست این باب، سخن از شعر و شاعران از دیدگاه قرآن و حدیث و بزرگان دینی به میان آمده و در فصل دوم، واقعه غدیر خم به اجمال گزارش و مفاد حدیث غدیر نیز، بررسی شده است.

در فصل سوم، عنایت به حدیث غدیر از سوی خداوند، رسول اکرم(ص)، امامان معصوم و شیعه و سنی مطرح شده و در فصل چهارم، دلالت مفاد حدیث غدیر بر امامت امیر مؤمنان اجمالا بررسی شده است.

در فصل پنجم، اشعار چهل تن از شاعران پیرامون حادثه غدیر آمده است. تعدادی از کسانی که شعر آنها در این موضوع نقل شده عبارت اند از: امیر مؤمنان، حسان بن ثابت، ابن حماد عبدی، ابو فراس حمدانی، ابن حجاج بغدادی، سید رضی، قطب الدین راوندی و قاضی نظام الدین که پس از نقل شعر آنها اجمالی از شرح حال آنان نیز، بیان شده است. شاعران مذکور از مذاهب مختلف اسلامی و دارای گرایش های گوناگون هستند.

باب دوم، مشتمل بر چندین فهرست است. فهرست مجلدات یازده گانه کتاب الغدیر، فهرستی از شاعرانی که در باره الغدیر شعر سروده اند که به ترتیب تاریخ وفات آنان، مرتب شده اند و فهرستی از اشعار، به ترتیب حروف الفبا که پایان بخش کتاب است.