مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : مظهر ولایت
زمان پدیدآورنده: معاصر
محل نشر : قم
ناشر : بوستان کتاب قم
نوبت چاپ : سوم
تاریخ انتشار : 1380ش
تعداد جلد : 1
تعداد صفحه : 680
قطع : وزیری
زبان : فارسی
جستجو در Lib.ir

مظهر ولایت

پژوهشی در زندگانی امیر مؤمنان(ع) از دامن مادر تا رحلت خاتم(ص)

پژوهشی است در بررسی توصیفی و تحلیلی زندگی و بیان شخصیت امام علی(ع). نویسنده که سالیانی است پژوهش های خود را به امام علی بن ابی طالب(ع) اختصاص داده، در این اثر، با بهره گیری از کتاب های حدیثی، تاریخی، تفسیری، اخلاقی، کلامی و شرح های نهج البلاغه، تلاش کرده است تا زندگی امام علی(ع) را از آغاز تا پایان به صورت جزیی نگرانه تشریح و تبیین کند.

از این رو، وی مباحث خود را به ترتیب حیات امام، از تولد ایشان و مکان آن و نام گذاری و نسب و کنیه و لقب ها و پدر و جد و مادر، و شخصیت پدر و مادر آن حضرت، آغاز کرده است. آن گاه در ادامه به معرفی برادران و خواهران آن حضرت پرداخته و از تربیت امام در دامن پیامبر سخن گفته و پیشگامی امام در ایمان، نمازگزاری امام با پیامبر(ص) و حضور و نقش آن حضرت در یوم الانذار و خوابیدن وی در بستر پیامبر و به جان خریدن خطر از سوی او و تحصیل این دو فضیلت بزرگ را تشریح و تبیین کرده است.

ازدواج امام با فاطمه، بخش دیگری است که نویسنده در آن به مناسبت، به مراسم عروسی و شخصیت فاطمه نیز، اشاره کرده است. شرکت امام در جنگ های بدر، احد، خندق، و نیز حضور امام و نقش او در صلح حدیبیه، و جنگ خیبر، فتح مکه، غزوہ حنین و تبوک، از حوادث تاریخی زندگینامه امام هستند که مؤلف به آنها پرداخته است.

ادامه مباحث کتاب از اعلام برائت از مشرکان و ماجرای آن، و ماجرای حجة الوداع و غدیر خم سخن گفته شده و سرانجام، رحلت پیامبر(ص) و حضور امام در مراسم تجهیز و دفن پیامبر گرامی گزارش شده است.