تاريخ : چهارشنبه 1398/8/29 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 69356
مبانی متأخرین ملاک درستی برای ارزیابی روایات متقدمین نیست

مبانی متأخرین ملاک درستی برای ارزیابی روایات متقدمین نیست

مدیر گروه رجال موسوعه السنه در نشست علمی «تعامل کلینی با راویان واقفی» گفت: کافی مرحوم کلینی بیش از 16 هزار روایت دارد که بیش از 9 هزار روایت این کتاب از سوی برخی تضعیف شمرده شده است.

به گزارش روابط عمومی پژوهشکده مجمع الفکر الاسلامی دکترمحمود ملکی، مدیر گروه رجال موسوعه السنه در نشست علمی «تعامل کلینی با راویان واقفی» که در محل این پژوهشکده در قم برگزار شد گفت:
کافیمرحومکلینیبیش از ۱۶ هزار روایت دارد که بیش از ۹ هزار روایت این کتاب از سوی برخی تضعیف شده و از طرف دیگر کسی مانندنجاشیاو را موثق می‌داند که در این صورت یا نقل ضعف داشتن احادیث کتاب کلینی نادرست و یا توثیق نجاشی نادرست است.

ملکی  افزود: این مسئله ناشی از تفاوت در روش متقدمین و متاخرین در ارزیابی روایات است و براین اساس ما نباید با مبنای متاخرین سراغ ارزیابی متقدمین برویم.

این محقق با بیان اینکه جرحواقفیهتوسط خود ائمه(ع) صورت گرفته است ادامه داد:
با توجه به اینکه نجاشی،صدوقو کلینی از واقفی‌ها به ویژهعلی بن حمزه بطائنیروایات متعددی نقل کرده‌اند می‌تواند قرائنی برای اثبات این مسئله باشد که علی بن حمزه بطائنی ضعیف است ولی روایات وی قابل اعتناد و اعتماد است.

ملکی تصریح کرد: مرویات علی بن حمزه معتبر است ولی مبانی متاخرین است که سبب ضعیف شمرده شدن تعداد قابل توجهی از روایات کلینی و از جمله غیرقابل اعتماد دانستن روایات بطائنی شده است.

وی با بیان اینکه چرا کلینی از فرق منحرف از جمله واقفیه و به خصوص علی بن حمزه بطائنی روایت یاد کرده است اظهار کرد:
معتقدم در مباحث نقلی باید دنبال جمع قرائن برویم همان طور که مرحوم ایت الله بروجردی این کار را شروع کردند  و بعدها هم توسط آیت الله سیستانی و دیگران این رویه دنبال شد.

ملکی با بیان اینکه الان در حوزه علمیه، نگاه حاکم، نگاه سندی است افزود:
به همین دلیل اسناد ضعیف کنار گذاشته می‌شود در حالی که با تجمیع قرائن می‌توانیم استفاده بهتری از روایات ببریم.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :