مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : منتخب الانوار المضیئة فی ذکر القائم الحجة(ع)
محل نشر : قم
ناشر : موسسه امام هادی(ع)
نوبت چاپ : اول
تاریخ انتشار : 1378 ش
تعداد جلد : 1
تعداد صفحه : 451
قطع : وزیری
زبان : عربی
جستجو در Lib.ir

منتخب الانوار المضیئة فی ذکر القائم الحجة(ع)

گزیده ی اثری است از نسب شناس معروف اواخر قرن هشتم، نیلی نجفی در باره امام زمان.

کتاب حاضر، گزیده ی اثری است از نسب شناس معروف اواخر قرن هشتم، نیلی نجفی در باره امام زمان. وی کتابی به نام الانوار المضیئة فی الحکمة الشرعیة دارد که یک دوره نوشتار در باره اصول اعتقادات شیعه است و بخش امامت آن در دوازده باب تنظیم شده و باب دوازدهم آن، به امام زمان اختصاص دارد.

از برگزیده آن در فهرستگان کتاب شناسی ها با نام های منتخب الانوار المضیئة و مختصر الانوار المضیئه والغیبة، یاد شده است. کتاب، با شیوه تقلی و استدلالی نگاشته شده و در آن از احادیث اهل سنت نیز، بهره گرفته شده است.

کتاب، در بر گیرنده حیات و احوال امام زمان و مباحث پیرامونی آن حضرت می باشد و دارای دوازده فصل است. در آغاز، از وجود امام و دلایل آن و دلایل امامت آن حضرت در قرآن و احادیث معصومان و اخبار عامه بحث شده است.

در فصل بعدی، احوالات شخصی امام زمان از قبیل پدر، مادر، و تولد، تشریح شده و فصل دیگر به غیبت امام و دلایل آن اختصاص یافته و فصل پس از آن، در باره طول عمر امام زمان است که برای اثبات امکان طول عمر ایشان به مواردی از پیشینیان مانند طول عمر نوح(ع) استناد شده است.

راویان و سفیران امام، توقیعات شریف که از ناحیه آن حضرت رسیده، و کسانی که امام را دیده اند و به محضر آن بزرگوار مشرف شده اند، مباحث دیگری از کتاب است. نشانه های ظهور، و دوران دولت آن حضرت، فصل های پایانی کتاب است.

تحقیق کنندگان کتاب، برای تحقیق، آن را با سه نسخه مقابله کرده اند و برای تکمیل برخی از متن های ناقص، افزوده هایی نیز با مشخص کردن علامت خاص، به آن افزوده اند و مصادر احادیث را استخراج و واژه های دشوار را نیز، معنا کرده اند. شرح حال و توضیحاتی نیز برای رجال، روایات و اماکن و بقاع، نوشته اند و چند فهرست فنی هم برای کتاب تدارک دیده اند.