207
فصلنامه علوم حديث 15

نضرة النعيم و اهل بيت(ع)

در اين كتاب به اقوال و آثار علماى اهل سنّت, اشاره شده است; امّا به اهل بيت(ع), حتّى در حدّ علماى اهل سنّت هم اهميّت داده نشده است و فراتر اين كه حتّى گاهى در مدخل ها چيزهايى نقل مى شود كه عينِ كلام معصوم(ع) است; ولى هرگز به آن اشاره نمى شود. مثلاً در جلد پنجم (ص1802), در بحث مدخل, ذيل عنوان: (الحياء أصل لكلّ خير), در عبارتى از ابن قيّم, آمده است:
… و كثير من الناس لولا الحياء الذى فيه لم يؤدّ شيئاً من الأمور المفترضة عليه ولم يرع لمخلوق حقاً ولم يصل له رحماً ولا برَّ له والداً.
اين جملات از فرموده هاى امام صادق(ع) در توحيد مفضّل است كه آن حضرت در بيان اهمّيت حيا مى فرمايد:
حتى أن كثيراً من الأمور المفترضة أيضاً انما يفعل للحياء, فان من الناس من لولا الحياء لم يرع حق والديه ولم يصل ذا رحم… ۱

1.بحارالأنوار, ج۳, ص۸۱.


فصلنامه علوم حديث 15
206

نقد سبك تنظيم درونى هر صفت

همان طور كه پيش تر اشاره شد, گذشته از مَدخل, مطالب هر صفت در پنج بخشِ: آيه, روايت, سيره, قول علما, و فوايد يا مضار, تنظيم شده است. منطق اين تقسيم را بايد در تنوّع اطّلاعات موجود و پايبندى به خلط نشدن آنها با يكديگر جستجو كرد. اين منطق, شايد از جهتى صحيح باشد (مثل آزاد گذاشتن فكر خواننده و باقى گذاشتن حقّ برداشت براى او); ولى در مجموع, با غرضِ گردآورندگانْ همخوانى ندارد. تسهيل دستيابى و روان سازى, يكى از اصول موسوعه نگارى, بخصوص در مجموعه هايى از اين قبيل است (كه در اهداف تهيه كنندگان نيز به آن اشاره شده است).
در اين موسوعه, هر چند بسيارى از راه ها طى شده و مسيرها كوتاه شده است; امّا به دروازه صفت كه مى رسيم, باز با يك به هم ريختگى و ناهماهنگى در موضوع رو به رو مى شويم و خواننده بايد خود بنشيند و ميان اينِ مجموعه به كاوش بپردازد تا رابطه ها را كشف كند و در ذهن و يا نوشته خود, آنها را كنار هم قرار دهد و نتيجه بگيرد.
هر تقسيم و طبقه بندى, بايد با هدف آن كار, هماهنگى و همخوانى داشته باشد.
  هدف ما در اين نوع كارها, شناساندن, تفكيك آيه از روايت و… نيست; بلكه هدف, دستيابى به معنا و مفهوم است و به همين جهت در مدخل, همه چيز در كنار هم آمده است تا مفهوم را بشناساند. در مرحله بعد نيز مى بايد آثار, عوامل و… را در كنار هم آورد, تا يك مفهوم (علّت يا پيامد), كامل گردد. اگر غير از اين است, بايد در مدخل هم هر كدام را از ديگرى تفكيك كنيم و قضاوت در مورد آن و يافتن ارتباط ها را به خواننده واگذاريم.
طبقه بندى براساس نوع و جنس اطّلاعات, منطق ديگر و جاى ديگرى دارد. اگر اين موسوعه بدان شكل تقسيم شده بود, در بخش پنجم بررسى هرصفت (فوايد يا مضار), فقط به فهرست كردن اكتفا نمى شد; بلكه همه ادّعاها با آيه يا روايت يا…, مستند مى شد.

  • نام منبع :
    فصلنامه علوم حديث 15
    تاريخ انتشار :
    بهار 1379
    سردبیر :
    محمدی نیک (ری شهری)، محمد
    صاحب امتیاز :
    دانشکده علوم حديث
    مدیر اجرایی :
    محمد قنبری
    نشانی :
    قم، بلوار پانزده خرداد، شهرک جهاد، مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث، ص پ : 37185-3431
    تلفن :
    0251-7176131
    امور مشترکان :
    0251-7176413
    دورنگار :
    0251-7785050
    پست الکترونیک :
    ulumhadith@hadith.net
    امتیاز :
    علمی - پژوهشی، به استناد نامه شماره 6219/3 - 85/7/3 کمیسیون بررسی نشریات علمی کشور
    جانشین سردبیر :
    مهدی مهریزی
تعداد بازدید : 12898
صفحه از 236
پرینت  ارسال به