7
فصلنامه علوم حديث 15

۰.ابراهيم كرخى مى گويد:از امام صادق(ع) پرسيدم كه: شخصى مزرعه اى دارد. روز مهرگان يا نوروز, هدايايى به او داده مى شود و قصد تقرّب جُستن به وى را ندارند [آيا بپذيرد؟]. فرمود: آيا نمازگزار هستند؟ گفتم: آرى. فرمود: بايد هديه آنان را بپذيرد و تلافى كند. به درستى كه رسول خدا فرمود: اگر برايم ران بُزى هديه آورند, مى پذيرم و اين, جزو ديندارى است و اگر كافر يا منافقى ران گاو يا گوسفندى برايم هديه آورد, نخواهم پذيرفت و اين هم جزو ديندارى است. خداوند, خوراك و دستاورد مشرك و منافق را براى ما روا نداشته است.

۲.شيخ صدوق (م۳۸۱ق) در «كتاب من لايحضره الفقيه» آورده است:أتى على(ع) بهدية النَّيروز, فقال(ع): «ما هذا؟». قالوا: يا أميرالمؤمنين! اليوم النَّيروز. فقال(ع): «إصنعوا لنا كلّ يوم نَيروزاً». ۱

۰.براى على(ع) هديه نوروز آوردند. فرمود: «اين چيست؟». گفتند: اى اميرمؤمنان! امروز, نوروز است. فرمود: هر روزِ ما را نوروز سازيد!

1.كتاب من لا يحضره الفقيه, ج۳, ص۳۰۰; وسائل الشيعة, ج۱۲, ص۲۱۳.


فصلنامه علوم حديث 15
6

يك. نوروز در روايات

چنان كه گذشت, روايت ها در زمينه نوروز, به دو گروه تقسيم مى شوند: گروهى به تصريح يا اشاره, آن را تأييد كرده اند و گروهى ديگر, آن را مذمّت مى كنند.

1) روايات موافق

الف. احاديث شيعه

۱.كلينى (م۳۲۹ق) در «الكافى» چنين روايت مى كند:
عدّة من أصحابنا, عن سهل بن زياد و أحمد بن محمد جميعاً, عن ابن محبوب, عن ابراهيم الكرخى, قال: سألتُ أباعبداللّه(ع) عن الرجل تكون له ضيعة, فإذا كان يوم المَهرَجان أو النَّيروز, أهدوا اليه الشىء ليس هو عليهم, يتقرّبون بذلك اليه. فقال(ع):
كلينى (م329ق) در «الكافى» چنين روايت مى كند:
  عدّة من أصحابنا, عن سهل بن زياد و أحمد بن محمد جميعاً, عن ابن محبوب, عن ابراهيم الكرخى, قال: سألتُ أباعبداللّه(ع) عن الرجل تكون له ضيعة, فإذا كان يوم المَهرَجان أو النَّيروز, أهدوا اليه الشىء ليس هو عليهم, يتقرّبون بذلك اليه. فقال(ع): «أليس هم مُصلّين؟». قلتُ: بلى. قال: فليقبل هديّتهم و لْيُكافِهِم; فإنّ رسول اللّه(ص) قال: «لو أهدى اليّ كراع لقبلتُ, و كان ذلك من الدين, ولو أنّ كافراً أو منافقاً أهدى اليّ وسقاً ما قبلت, و كان ذلك من الدين. أبى اللّه ـ عزّ وجلّ ـ لى زبد المشركين والمنافقين وطعامهم». ۱

1.الكافى, ج۵, ص۱۴۱; كتاب من لايحضره الفقيه, ج۳, ص۳۰۰; تهذيب الأحكام, ج۶, ص۳۷۸; وسائل الشيعة, ج۱۲, ص۲۱۵.

  • نام منبع :
    فصلنامه علوم حديث 15
    تاريخ انتشار :
    بهار 1379
    سردبیر :
    محمدی نیک (ری شهری)، محمد
    صاحب امتیاز :
    دانشکده علوم حديث
    مدیر اجرایی :
    محمد قنبری
    نشانی :
    قم، بلوار پانزده خرداد، شهرک جهاد، مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث، ص پ : 37185-3431
    تلفن :
    0251-7176131
    امور مشترکان :
    0251-7176413
    دورنگار :
    0251-7785050
    پست الکترونیک :
    ulumhadith@hadith.net
    امتیاز :
    علمی - پژوهشی، به استناد نامه شماره 6219/3 - 85/7/3 کمیسیون بررسی نشریات علمی کشور
    جانشین سردبیر :
    مهدی مهریزی
تعداد بازدید : 13348
صفحه از 236
پرینت  ارسال به