مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : موسوعة الامام امیر المؤمنین علی بن ابی طالب(ع)
پديدآورنده : باقر شریف قرشی
ناشر : مؤسسة الکوثر للمعارف الاسلامیة
نوبت چاپ : اول
تاریخ انتشار : 1423 ق
تعداد جلد : 11
قطع : وزیری
زبان : عربی
جستجو در Lib.ir

موسوعة الامام امیر المؤمنین علی بن ابی طالب(ع)

پژوهشی است در تاریخ، سیره و سخنان امام علی(ع).

پژوهشی است در تاریخ، سیره و سخنان امام علی(ع). کتاب، تألیف یکی از عالمان پر تألیف و سیره نویس دانش آموخته حوزه علمیه نجف است.

وی، در این اثر، کوشیده با دسته بندی نوی از مباحث و مطالب مربوط به امیر مؤمنان، شخصیت والا و الاهی او را تبیین نماید و ابعاد شخصیتی آن حضرت را در شخصیت انسانی، حکومت داری و دانش، بازتاب دهد.

کتاب به صورت گزارشی ـ تحلیلی و با بهره گیری از منابع تاریخی و حدیثی فریقین به نگارش در آمده و در بیش از شصت موضوع تنظیم شده است.

در فصل های آغازین، از نسب، تولد، کودکی، شخصیت فردی و معنوی امام سخن گفته شده و آیات ناظر به شأن و منزلت آن حضرت و نیز، سخنان پیامبر(ص) در این باره گزارش شده و آن گاه حضور امام در کنار پیامبر و همراهی او در جنبش پیامبر، منعکس و بررسی شده است.

بخش بعدی کتاب را، امام در کنار پیامبر همراه با جنگ ها و سریه های آن حضرت و ماجرای غدیر خم و در گذشت پیامبر و تشکیل شورای سقیفه و انتخاب خلیفه و حکومت های ابوبکر، عمر و عثمان تشکیل داده و در همین بخش، شورای خلافت عمر و قتل عثمان نیز، بازکاوی و ترسیم شده است.

تفسیر امام علی(ع) از آیات قرآن که یک جلد این اثر را به خود اختصاص داده، بخش دیگری از این کتاب است، جلد چهارم موسوعه، به دیدگاه امام در باره دعا و دعاهای آن حضرت اختصاص دارد.

موضوع بعدی کتاب، روایاتی است که امام از پیامبر(ص) نقل کرده و عنوان مسند الامام را دارد. وصایا، مواعظ و حکمت ها، موضوع بعدی کتابی است که در جلد ششم آمده است.

دانش و آموزش و پیشگویی های امام و احتجاج ها و مناظره های آن حضرت با خلفا، متمردان، مسیحیان، یهود، زندیقان و منجمان، مباحث دیگری از این اثرند. قضا و داوری از دیدگاه امام و شرایط قاضی و قضاوت های امام علی(ع) در دوران های گوناگون، کار گزاری و کارگزاران امام در ولایات مختلف، بخش های دیگری از کتابند و در جلد نهم و دهم، آمده اند.

سرانجام، حکومت امام و سیره سیاسی آن حضرت، جنگ های جمل، صفین و نهروان و ترور امیر مؤمنان و ماتم جاوید و شهادت او، پایان بخش کتاب است.