مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : موسوعة التاریخ الاسلامی
پديدآورنده : محمدهادی یوسفی غروی
زمان پدیدآورنده: معاصر
محل نشر : قم
ناشر : مجمع الفکر الاسلامی
نوبت چاپ : اول
تاریخ انتشار : 1417 ـ 1420 ق
تعداد جلد : 3
تعداد صفحه : 864 + 764 + 812
قطع : وزیری
زبان : عربی
جستجو در Lib.ir

موسوعة التاریخ الاسلامی

این کتاب، بررسی و تحلیل زندگانی پیامبر اسلام(ص) از آغاز تا پایان عمر آن حضرت است.

این کتاب، بررسی و تحلیل زندگانی پیامبر اسلام(ص) از آغاز تا پایان عمر آن حضرت است. نویسنده با بهره گیری از منابع تاریخی به ویژه منابع دست اول، ضمن تحلیل تاریخ صدر اسلام و پیامبر به برخی از گمانه های نادرست و تحلیل های نامتناسب نیز جواب داده است.

کتاب در دو بخش کلی سامان یافته است. بخش نخست، به پیامبر از آغاز تولد تا هجرت به مدینه اختصاص یافته و بخش دوم، دوران زیست آن حضرت در مدینه تا رحلت است.

بخش نخست کتاب در یک مقدمه و ده فصل تنظیم شده است. نویسنده در مقدمه، روش تاریخ نگاری و شیوه های بررسی تاریخ نویسان اولیه، امثال واقدی و ابن اسحاق را تحلیل و بررسی کرده و سپس به بررسی تاریخ صدر اسلام و دوران جاهلیت و ویژگی های این عصر و اینکه چرا پیامبر در چنین عصری تولد یافته و در آن زندگی کرده، پرداخته است.

در فصل های بعدی کتاب، بعثت پیامبر، مراحل دعوت پنهان و آشکار و نزول آیات قرآن در مکه بررسی شده است. معراج پیامبر و هجرت مسلمانان به حبشه و هجرت رسول خدا به طائف، و وفات خدیجه و ابوطالب، از دیگر مباحت برجسته این بخش کتاب است. نویسنده در پایان این بخش، هجرت پیامبر به مدینه را ریشه یابی کرده است. وی در ضمن، به نقش برجسته امام علی(ع) در این تاریخ حساس اهتمام خاصی داشته و اینکه پیامبر از همان آغاز سعی در معرفی آن حضرت به عنوان جانشین خود داشته است.

بخش دوم به گزارش و بررسی و تحلیل دوران حیات پیامبر در مدینه می پردازد و به صورت سال به سال گزارش شده است.

جلد دوم مهم ترین رخدادهای سال های یکم تا ششم هجری را به خود اختصاص داده و از لحظه ورود پیامبر به منطقه قبا شروع و تا پایان حوادث سال ششم هجری ادامه می یابد.

جلد سوم، از حوادث سال هفتم تا درگذشت پیامبر(ص) گزارش و بررسی شده است.

پایان بخش کتاب، چند فهرست فنی از آیات، احادیث، اعلام، اشعار، فرقه ها، اماکن، قبایل، و منابع کتاب است. از این کتاب، تاکنون (تا زمان تالیف کتابشناسی، سال ۱۳۸۳ ش) سه جلد به چاپ رسیده است.

یادآوری:
این کتاب با مشخصات زیر ترجمه شده است:
تاریخ تحقیقی اسلام، ۴ج، ترجمه: حسین علی عربی، قم، مرکز انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، چاپ دوم، ۱۳۸۲ ش، وزیری.