مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : تاریخ صدر اسلام (عصر نبوت)
پديدآورنده : غلام حسین زرگری نژاد
محل نشر : تهران
ناشر : سمت
نوبت چاپ : اول
تاریخ انتشار : 1378 ش
تعداد جلد : 1
تعداد صفحه : 677
قطع : وزیری
زبان : فارسی
جستجو در Lib.ir

تاریخ صدر اسلام (عصر نبوت)

کتاب حاضر، کاوشی گسترده در تاریخ زندگانی پیامبر اکرم(ص) و حوادث صدر اسلام است که به شیوه گزارشی و تحلیلی و با فاصله گیری از شیوه رایج در سیره نگاری که شرح غزوه ها و سریه هاست.

کتاب حاضر، کاوشی گسترده در تاریخ زندگانی پیامبر اکرم(ص) و حوادث صدر اسلام است که به شیوه گزارشی و تحلیلی و با فاصله گیری از شیوه رایج در سیره نگاری که شرح غزوه ها و سریه هاست، به منظور تدریس در رشته تاریخ دوره کارشناسی دانشگاه ها، نگارش یافته است. نویسنده با جست وجوی فراوان در بیش از ۱۴۰۰ منبع قرآنی، روایی، تاریخی و جغرافیایی و بهره مندی از آنها، به تحلیل و بررسی تاریخ حیات پیامبر اعظم(ص) و جزئیات حوادث آن دوران پرداخته است. وی در آغاز کتاب به نقد روش سیره نگاری ابن اسحاق و سیره نویسان نخستین می پردازد و آن را غیرجامع معرفی می کند. آن گاه تاریخ نگاران و تحلیل گران را به پرهیز از اتکا به گزارش های موجود در سیره ها فرامی خواند و معتقد است برای تدوین دقیق تاریخ اسلام در عصر نبوی، مقدم بر تمام منابع و مآخذ فراوان باید به قرآن و نهج البلاغه استناد کرد.

کتاب از پنج بخش و فصل های متعدد تشکیل شده است. در بخش اول، ویژگی های جغرافیایی و مشخصات طبیعی شبه جزیره عربستان و هر یک از نقاط آن، ویژگی های اجتماعی و انسانی اقوام عرب و خاستگاه آنان، حیات اقتصادی، ادیان عربستان جنوبی و شمالی، خداپرستی در جامعه حجاز و باورهای خرافی عرب جاهلی را آورده است.

بخش دوم به حوادث زندگی پیامبر از تولد تا بعثت اختصاص دارد. در بخش سوم، تاریخ اسلام در دوره مکی را با گزارشی از آشکار ساختن بعثت، کیفیت نزول اولین آیات وحی، واکنش های قریش، مهاجرت مسلمانان به حبشه و پیمان عقبه و سرانجام، هجرت به یثرب شرح داده است. سپس به اسلام در دوره مدنی؛ یعنی پس از هجرت می پردازد که در آن با موضوع هایی چون: ارکان نظام اسلامی، قوانین اجتماعی، حکومت و تأسیس دولت، اتحاد سیاسی، تغییر قبله، وجوب زکات و روزه و غزوات بدر، احد، حمراء الاسد، وحدت با اهل کتاب و آنچه در ده سال آخر بعثت رخ داده است، روبه رو می شویم.

در بخش پایانی نیز روابط پیامبر با بزرگان یهود و قراردادها و جنگ های مختلف با آنان، وضعیت زندگی و طبقات اجتماعی یهودیان، فتح مکه، غزوه تبوک، حجه الوداع و جانشینی علی(ع) و سپس رحلت به سوی رفیق اعلی را بیان کرده است.