جايگاه تحف العقول در منابع روايی شيعه - صفحه 253

الحديث الاول، ما رواه العالم الفاضل العامل الفقيه النبيه ابومحمد الحسن بن علي بن شعبه الحرّاني في التمحيص عن اميرالمؤمنين عليه السلام ، ثمّ ذکر الحديث.۱
ميرزا عبدالله افندي از شاگردان مجلسي، در کتاب خود رياض العلما، نظر قطيفي را ـ که به زمان مؤلف نزديک بوده ـ برگزيده است.
اين احتمال نيز دور از ذهن به نظر نمي‌رسد که ابن شعبه، التمحيص را ـ که مجموعه اندکي از روايات است ـ قبل از تأليف تحف العقول گردآوري کرده و سپس در اين مجموعه گنجانده باشد.

ب. تحف العقول

صدر از شيخ مفيد نقل کرده است که کتاب او [تحف العقول] از کتاب‌هايي است که روزگار همانند آن را به خود نديده است.۲
حر عاملي۳ ، قمي۴ ، مجلسي۵ ، خوانساري۶ و مامقاني ۷ نيز کتاب تحف العقول را ستوده‌اند.
آيت الله خويي پس از نقل قول انديشمندان، در باره حراني و کتاب او۸ مي‌نويسد:
از اين سخن شيخ حسين که گفته است: «روزگار همانند اين کتاب را به خود نديده است»، بسيار در شگفتم؛ زيرا کتاب‌هاي معتبر شيعه در برابر او بوده است.۹
از نظر نگارنده، جايي براي شگفتي آيت الله خويي(ره)، وجود ندارد؛ زيرا همان‌طور که آشکار است، احاديث کتب مهم شيعه، در آن دوران، بيشتر در موضوع عقايد و احکام بوده، در حالي که تحف العقول در مطالب اخلاقي و تربيتي است و شيوه تدوين او مبتني بر نقل روايات به ترتيب از رسول خدا صلي الله عليه و آله تا امام عسکري عليه السلام ، روشي ابتکاري و
انحصاري است.
حراني در مقدمه کتاب، در باره انگيزه خود از اين تأليف مي‌نويسد:
پس از آن‌که ديدم علماي شيعه در باره فقه و حلال و حرام، کتاب‌هاي فراواني نگاشته‌اند، بر آن شدم تا مجموعه‌اي از سخنان حکمت آموز و موعظه‌هاي پيامبر اکرم و اهل بيت آن حضرت جمع آوري کنم تا گنجينه‌اي براي مراجعه خودم و علاقه‌مندان به خاندان پيامبر گردد... کتب

1.. الذريعة، ج ۳ ص ۴۰۰؛ بحارالانوار، ج۱، ص ۱۶؛ مستدرک الوسائل، ج ۱، ص ۸۱ ؛ ج۲، ص۶۲ ، ۶۹؛ رياض العلما، ج۱، ص۲۷۹.

2.. تأسيس الشيعة لعلوم الاسلام، ص ۴۱۴.

3.. الفصول المهمة في أصول الأئمة، ج۱، ص۳۷؛ امل الآمل، ج ۲، ص ۷۴.

4.. الکني والالقاب، ج۱، ص ۳۲۹؛ فوائد الرضويه، ص ۱۰۹.

5.. بحارالانوار، ج ۱، ص ۲۸، مقدمه فصل دوم.

6.. روضات الجنات، ج ۲، ص ۲۹۰.

7.. تنقيح المقال، مامقاني، ج ۱، ص ۲۹۳.

8.. مصباح الفقاهة، ج ۱، ص ۵.

9.. همان، ج ۱، ص ۹.

صفحه از 260