تاريخ : چهارشنبه 1391/3/3 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 6976
مروری بر مجموعه آثار «کنگره بزرگداشت عبدالجلیل رازی قزوینی»

مروری بر مجموعه آثار «کنگره بزرگداشت عبدالجلیل رازی قزوینی»

پایگاه حدیث نت: در حالی که تنها یک روز به برگزاری کنگره بزرگداشت عبدالجلیل رازی قزوینی باقیمانده است، پایگاه حدیث نت مروری دارد بر مجموعه آثاری که قرار است پنج شنبه 4 خردادماه در مراسم کنگره بزرگداشت این عالم شیعی ارائه شوند.

چهار شنبه ۳/۰۳/۹۱

پایگاه حدیث نت: در حالی که تنها یک روز به برگزاری کنگره بزرگداشت عبدالجلیل رازی قزوینی باقیمانده است، پایگاه حدیث نت مروری دارد بر مجموعه آثاری که قرار است پنج شنبه ۴ خردادماه در مراسم کنگره بزرگداشت این عالم شیعی ارائه شوند.کنگره بزرگداشت عبدالجلیل رازی قزوینی

به گزارش پایگاه حدیث نت، دست اندر کاران برگزاری این کنگره برنامه های متنوعی را در نظر گرفته اند. اين كنگره در يك روز (صبح و عصر) و در چهار نشست برگزار می‌شود. سخنران افتتاحيه اين كنگره، آيت‌الله‌العظمی سبحانی و سخنران اختتاميه آن نيز علی لاريجانی، رئيس مجلس شورای اسلامی خواهد بود.
مجموعۀ آثار كنگره عبارت است از: تحقيق كتاب نقض با تلخيص تعليقات مرحوم محدّث اُرموی/ جمعی از پژوهشگران؛ زندگی‌نامۀ عبد الجليل و گزارش تحليلی از كتاب «نقض»/ محمّد علی؛ شناخت‌نامۀ عبد الجليل و «نقض»/ به كوشش هادی ربّانی.
همچنین پذيرش بيش از ۲۰۰ عنوان مقاله از فعاليت‌های اصلی دبيرخانه اين كنگره است و مجموعۀ مقالاتی که در روز کنگره ارائه می شود بدین شرح است: اين مجموعه در دو جلد، شامل ۲۵ مقاله با عناوين ذيل منتشر شده است: مباحث قرآنی، حديثی و كلامی؛ نگاهی به كتاب نقض عبدالجليل رازی/ آية الله رضا استادی؛ بن مايه های قرآنی عبدالجليل در كتاب «نقض»/ علی راد؛ نگاه تأويلی به آيات قرآن در «نقض»/ محمّدرضا موحدی؛ علوم و قواعد حديثی در كتاب «نقض»/ محمّدمهدی احسانی فر؛ معرفت خدا و توحيد و اسمای صفات از نظر عبد الجليل رازی قزوينی/ محمّد بيابانی اسكويی؛ امامت از نگاه عبد الجليل رازی قزوينی/ اصغر غلامی؛ مواجهۀ متكلّمان امامی با فلسفه، از آغاز تا سدۀ ششم هجری/ علينقی خداياری؛ ويژگی های شيعۀ اصولی از ديدگاه عبد الجليل/ قاسم جوادی؛ جايگاه اصطلاح «شيعۀ اصولیّه» در گفتمان كلامی عبدالجليل رازی/ سیّد محمّدهادی گرامی؛ دفاع از اماميه و برائت از اسماعيليه در «نقض»/ رسول رضوی؛ تشیّع و تصوّف در كتاب «نقض»/ ابوالفضل هاشمی؛ مصادر كلامی «نقض»/ رضا بابايی
جلد دوم: مباحث تاريخی، جغرافيايی و ادبی؛ وجوه فرهنگی ـ تمدّنی مذهب تشیّع تا سدۀ ششم هجری/ محمّد باغستانی؛ پراكندگی جغرافيايی جمعيتی شيعيان در كتاب «نقض»/ مائده بخشنده؛ يادكردهای عبدالجليل قزوينی در كتاب نقض در خصوص فرقه شناسی/ حميد احمدی جلفايی؛ مدرسۀ سنّيان در برابر دارالعلم شيعيان (بحثی پيرامون كتاب «نقض»)/ لئوناردو كپتزن، ترجمه: فريده مهدوی دامغانی؛ مدارس و محافل علمی دورۀ عبدالجليل/ مرتضی وفايی؛ شعرای شيعه یِ ياد شده در كتاب «نقض»/ حسين پورشريف؛ جغرافيای ری و قزوين در «نقض»/ علی ملكی ميانجی؛ خاندان بابويه در كتاب «نقض»/ سيد محسن موسوی؛ مناقب نگاری در قرن ششم/ مهدی غلامعلی؛ بررسی سبك شناسی شيوۀ نگارش در قرن ششم/ بر اساس كتاب «نقض»، عبد الرضا مدرّس زاده؛ بررسی فرم زبانی كتاب «نقض»/ مريم غفّاری جاهد؛ اخلاق و آداب جدل در «نقض»/ سیّد حسن اسلامی؛ مناظره و وحدت در كتاب «نقض»/ صدّيقه لبانی مطلق.
در این کنگره نرم افزار مجموعه آثار كنگرۀ بزرگداشت عبدالجليل رازی نیز تدوین شده که معرفی می شود.
امکانات این نرم افزار بدین شرح اعلام شده است: ارتباط منطقی ميان واژگان ومتن كتب از طريق فهرست كلمات وجستجوی عبارات؛ ارائه امكانات فنی جهت انجام پژوهش های موضوعی در كتب؛ استفاده از قابليت فهرست سازی؛ دستيابی آسان وسريع به متن، فصول و ابواب كتب از طريق فهرست درختی؛ پژوهش درمتن از طريق فهرست درختی و گزينشی؛ امكان تنظيم فهرست كتب بر اساس الگوی دلخواه؛ امكان يادداشت برداری، گزينش متن، ويرايش وچاپ مطالب مورد نظر؛ ارتباط لغتنامه با متن كتب برنامه.
چاپ جديد كتاب نقض نیز از دیگر آثاری است که در این کنگره رونمایی می شود. كتاب نقض در چاپ جديد در بيش از ۱۳۰۰ صفحه در يك مجلد، با ويژگی‌های ذيل منتشر شده است: درج حداقل علائم ويرايشی؛ استخراج مصادر؛تلخيص پاورقی‌ها و تعليقات تصحيح مرحوم محدّث و درج آن در پاورقی مربوط؛ تهیّۀ فهرست‌های فنّی؛ اعراب‌گذاری متون عربی؛ توضيح برخی واژه‌های مربوط به اعلام و اماكن.
يادآور می‌شود؛ نصيرالدين ابو الرشيد عبد الجليل رازی قزوينی(زاده سال ۵۶۰ ق)، از عالمان و متكلمان برجسته شيعی در سده ششم قمری است. او از سخنوران و وعاظ معروف زمان خود بوده و با كتاب «نقض» تأليف وی كه در شمار متون كهن فارسی است شناخته می‌شود، كتابی كه حاوی اطلاعات فراوان تاريخی، مذهبی، جغرافيايی، كلامی و ... است.
همچنين دبيرخانه اين كنگره، به همين مناسبت از تمام علاقه‌مندان به مباحث كلام، تاريخ، جغرافيا و ادبيات فارسی برای حضور در اين محفل علمی دعوت به‌عمل می‌آورد.

مراسم كنگره بزرگداشت عبدالجليل رازی قزوينی، پنجشنبه، چهارم خردادماه سال جاری، با حضور آيت‌الله‌العظمی سبحانی در تالار علامه مجلسی مؤسسه علمی ـ فرهنگی دارالحديث در قم برگزار می‌شود.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :