تاريخ : چهارشنبه 1399/2/10 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 69784
هفدهمین شماره فصلنامه «معارف حسینی» منتشر شد.

هفدهمین شماره فصلنامه «معارف حسینی» منتشر شد.

هفدهمین شماره فصلنامه «معارف حسینی» شامل ۶ مقاله از جمله مقاله «تحلیل اقتباس‌های قرآنی خطبه حضرت زینب(ع) در شهر شام» منتشر شد.

به گزارش ایکنا؛ هفدهمین شماره فصلنامه «معارف حسینی» به صاحب‌امتیازی و مدیرمسئولی محمدحسین مردانی نوکنده منتشر شد.

عناوین مقالات این شماره بدین قرار است:
«تحلیل اقتباس‌های قرآنی خطبه حضرت زینب(ع) در شهر شام»،
«واکاوی تاریخ‌نگاری عاشورا و عوامل رونق آن در قرن چهارم هجری قمری»،
«تاملی به دستاورد‏های ایثار حسینی در دو شعر عاشورایی از سید عباس شبر و خوشدل تهرانی»،
«سوگواری و گریستن بر مصایب سیدالشهدا (ع) از نگاه شیعه و وهابیت»،
«بیانات امام حسین (ع) درباره مهدویت و ظهور»،
«آسیب‌شناسی عزاداری عاشورا در کلام حضرت امام خمینی، شهید مطهری و مقام معظم رهبری با تکنیک کیفی تحلیل مضمون».

اقتباس‌های قرآنی خطبه حضرت زینب(ع)

در چکیده مقاله «تحلیل اقتباس‌های قرآنی خطبه حضرت زینب(ع) در شهر شام» می‌خوانیم: «ماندگاری قیام امام حسین(ع) و رسوایی دستگاه بنی‌امیه، مرهون خطبه‌ها و روشنگری‌های حضرت زینب کبری(س) است. ایشان در خطبه‌های شهر کوفه و شام با استناد به آیات قرآن کریم به بیان عهدشکنی مردم، مظلومیت و حقانیت امام حسین(ع) و رسوا ساختن بنی‌امیه پرداختند. نوشتار پیش رو با شیوه توصیفی _ تحلیلی و روش کتابخانه‌ای، به تحلیل اقتباس‌های قرآنی حضرت زینب(س) در خطبه شهر شام می‌پردازد. با مطالعه این نوشتار، درمی‌یابیم ایشان با استناد به آیات قرآن، یزید و حامیان او را به سبب انجام فجایع کربلا، افرادی گمراه، ستمکار، مستحق خواری دنیا و عذاب اخروی می‌داند و تاکید می‌کند که خداوند در کمین آنهاست و این استمهال الهی به نفع آنان نیست؛ چراکه در دنیا رسوا و در آخرت به عذاب الهی دچار خواهند شد.»

گریستن بر مصایب سیدالشهدا‌(ع) از نگاه شیعه و وهابیت

در طلیعه مقاله «سوگواری و گریستن بر مصایب سیدالشهدا‌(ع) از نگاه شیعه و وهابیت» آمده است: «سوگواری و اشک ریختن برای حضرت اباعبدالله الحسین(ع) رساندن صدای مظلومیت آل محمد و علی به گوش تاریخ است. اشک، احساس و عشقی پاکی است که از ژرفای جان پدیدار می‌شود و نشان دلدادگی و ارادت به محبوب است. ایضا مقاله حاضر درصدد است شناخت روشنی از سوگواری و گریستن بر مصایب حسین بن علی(ع) در کربلا از نگاه شیعه و وهابیت به خوانند‌گان گرامی ارائه شود که این هدف اصلی پژوهش حاضر می‌باشد. هدف دیگر این تحقیق نقد سخنان آقایان ابن تیمیه حرانی و محمد بن عبد الوهاب در مورد اشک ریختن و عزاداری برای امام حسین(ع) می‌باشد. از یافته‌های تحقیق نتیجه‌گیری می‌شود که مذهب شیعه به سوگواری و گریه برای حضرت سیدالشهدا(ع) برخلاف فرقه وهابیت؛ تاکید و توجه فراوان دارد.»

بیانات امام حسین‌(ع) درباره مهدویت

در چکیده مقاله «بیانات امام حسین‌(ع) درباره مهدویت و ظهور» می‌خوانیم: «عاشورا نقطه عطف تاریخ اسلام و تشیع است و تحقیق در همه زوایای آن لازم وضروری به نظر می‌رسد. اما آنچه بیش از همه اهمیت دارد هدف امام حسین(ع) از برپایی این قیام است. در این راستا بررسی دقیق سخنان ودیدگاه ایشان درباره آینده ومهدویت و چشم‌اندازی که برای جهان مطرح می‎فرمایند ضروری می نماید. این نوشتار با روش توصیفی-تحلیلی به تقسیم بندی و تحلیل بیانات امام حسین‌(ع) در این زمینه بپرداخته است. امام حسین(ع) در بیانات خود با پرداختن به خصوصیات امام مهدی(عج) و نشانه های ظهور و خصوصیات حکومت مهدوی اهمیت و عظمت ظهور منجی را برای شیعیان خویش تداعی ساخته‌اند.»

منبع :ایکنا
خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :