مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : نور الامیر فی تثبیت خطبة الغدیر
پديدآورنده : امیر تقدمی معصومی
محل نشر : قم
ناشر : نشر مولود کعبه
نوبت چاپ : اول
تاریخ انتشار : 1421ق
تعداد جلد : 1
تعداد صفحه : 590
قطع : وزیری
زبان : عربی
جستجو در Lib.ir

نور الامیر فی تثبیت خطبة الغدیر

پژوهشی است در باره واقعه غدیر خم و خطبه رسول خدا در آن مکان.

پژوهشی است در باره واقعه غدیر خم و خطبه رسول خدا در آن مکان. حدیث غدیر و جایگاه آن در منابع اسلامی و روایاتی که مؤید مضمون آن هستند، موضوع اصلی این نوشته است. نویسنده پس از نقل متن خطبه غدیر، آن را به صد قسمت تقسیم کرده و زیر هر فراز، آیات و روایاتی را که مؤید مضمون آن فراز است، از منابع شیعی و سنی نقل و شرح کرده است.

در مجموع ۷۳۷ حدیث در تأیید مضامین خطبه غدیریه رسول خدا بیان و در شرح آنها، از گفته های بسیاری از مفسران، محدثان، مورخان، علما و نویسندگان بزرگ همچون احمد بن حنبل، آجری، مسعودی، قرطبی، ابونعیم، ثعلبی، ابن جوزی، سمهودی، ابن عبدالبر، فخر رازی و ابن ابی الحدید استفاده شده است.

حدیث منزلت و ثقلین، وجوب اطاعت از امام علی(ع) و حرمت مخالفت با او، اول مؤمن و اول نمازگزار با رسول خدا، افضل مردم بودن امیر مؤمنان(ع)، وصی و برادر رسول خدا و اکمال دین و اتمام نعمت در گفتار و رفتار رسول خدا در غدیر خم، غصب خلافت و امامت امامان معصوم دوازده گانه، از جمله موضوعات مورد بحث در این اثرند.

نقل حدیث مناشده امام علی(ع) در شورای عمر برای تعیین خلیفه و حدیث ابی بن کعب پس از سخنان ابوبکر و روایت احتجاج مأمون عباسی در احتجاج با فقهای عصر خود در خصوص فضل علی(ع)، پایان بخش مطالب و احادیث این اثر هستند.