بررسي اصل رجالي « وثاقت رجال کتاب نوادر الحکمه » - صفحه 80

4. الامامه. ۱
5. کتاب الطب: احتمالاً درباره‌ي احاديث طبّي بوده است. ۲
6. کتاب المزار. ۳
7. کتاب الملاحم. ۴
8. مناقب الرجال: کتابي رجالي بوده است که شيخ طوسي هم از آن نام مي برد و ظاهراً از کتب موجود در درون«نوادر الحکمه» بوده است. ۵
9. در کتاب « اعيان الشيعه» به‌نقل از ابن‌نديم درباره‌ي ابن‌عمران القمي آورده شده: «أبو جعفر محمّد بن احمد بن يحيي بن عمران صاحب الفقه.» ۶
10. مقتل الحسين(عليه‌السلام): غير از « المزار»است. ۷
11. الانبياء: گويا از کتب موجود در درون« نوادر الحکمه» بوده است. ۸
12. نوادر الحکمه: اين کتاب به دست ما نرسيده؛ امّا ابو غالب زراري(م368ق) در رسالة في آل اعين، ۹ شيخ صدوق(م381ق) در من لا يحضره الفقيه، ۱۰ شيخ طوسي در تهذيب و استبصار، فضل بن حسن طبرسي(م548ق) در اعلام الوري، ۱۱ حسن بن فضل طبرسي(م قرن ششم ق) در مکارم الاخلاق، ۱۲ ابن‌شهر آشوب(م588ق) در مناقب آل ابي طالب ۱۳ و سيّد ابن‌طاووس(م664ق) در فرج المهموم، ۱۴ از اين کتاب، نقل مي کنند و ظاهر اين نقليات نشان مي دهد که نوادر الحکمه را در اختيار داشته، مستقيم نقل مي کردند.
محمّد بن احمد در اين کتاب، جامعي از کتب روات را جمع آوري و دسته بندي کرده بود که به گزارش شيخ طوسي؛ عبارتند از: « کتاب التوحيد، کتاب الوضوء، کتاب الصلاه، کتاب الزکاه، کتاب الصوم، کتاب الحج، کتاب النکاح، کتاب الطّلاق، کتاب الانبياء، کتاب مناقب الرجال، کتاب فضل العرب، کتاب فضل العربيه و العجميه، کتاب الوصايا و الصّدقه، کتاب النُحل و الهبات، کتاب السکني، کتاب الاوقات، کتاب الفرائض، کتاب الايمان و النذور و الکفّارات، کتاب العتق و التدبير و الولاء و المکاتب و امّهات الاولاد، کتاب الحدود و الدّيات، کتاب الشهادات، کتاب القضايا و الاحکام. ۱۵

1.(الفهرست، ص۲۲۱، ش۶۲۲.)

2.(الذريعه، ج۲، ص۳۳۳، ش۱۳۲۹.)

3.(همان، ج۱۵، ص۱۳۹، ش۹۲۸.)

4.(همان، ج۲۰، ص۳۲۰، ش۳۱۹۸.)

5.(همان، ج۲۲، ص۱۸۹، ش۶۶۳۶.)

6.(همان ج۲۲، ص۳۲۶، ش۷۲۹۸.)

7.(ج۲، ص۲۶۹.)

8.(ر.ک: رجال النجاشي، ج۲، ص۲۴۲، ش۹۴۰.)

9.(ر.ك: الفهرست، ص۲۲۱، ش۶۲۲.)

10.(نمونه، ص۷۰.)

11.(ر.ک: ج۱، ص۳،ج۳، ص۳۴۵و۳۷۷، ج۴، ص۱۴۹.)

12.(نمونه، ج ۱، ص۵۲۰ و ۵۲۱ و ۵۲۸.)

13.(ر.ک: ص۵۸ و۲۰۱و۲۰۳.)

14.(ر.ک: ج۳، ص۲۸۸ و ۳۵۳ و ۳۵۴.)

15.. ر.ک: ص۹۳، به گفته اتان كلبرگ در ص۳۲۴ كتاب«كتاب‌خانه ابن‌طاووس» سيّد، در «الاقبال» به‌واسطه «المرشد» ابن‌بابويه از اين كتاب نقل مي كند و اين، نشان مي‌دهد كه شايد «نوادر» را در اختيار نداشته است.

صفحه از 98