علي بن أحمد القمي المعروف بابن الرازي يكنى أبا محمد صاحب المصنفات.»۱
امّا ابنداوود در رجال خود به نقل از رجال شيخ طوسي، ايشان را توثيق ميكند: «جعفر بن علي بن احمد القمي المعروف بابن الرازي يكني ابامحمد، ثقة، مصنّف.» ۲ ؛ امّا در رجال فعلي شيخ طوسي لفظ"
ثقة" وجود ندارد. البته مرحوم قهبائي در رجال خود، همان عبارتي را آورده است كه ابنداوود در رجال خود به نقل از رجال طوسي آورده است؛ ۳ ؛ لذا ممكن است در برخي از نسخ رجال شيخ طوسي لفظ " ثقة " موجود بوده است.
سيّدعلي بن طاووس در اواخر كتاب «الدروع الواقية» مينويسد: «و هذا جعفر بن محمّد، عظيم الشأن، من الأعيان، ذكر الكراجكي في كتاب الفهرست أنه صنّف مأتين و عشرين كتاب بقمّ و الريّ.» ۴
همچنين در فلاح السائل نيز فرموده است: «روي ذلك الشيخ الفقيه السعيد ابو محمّد جعفر بن احمد القمي في كتاب ادب الإمام و المأموم.» ۵
در اوّل تفسير منسوب به امام حسن عسكري(عليهالسلام) نيز، ايشان به «الشيخ الفقيه» توصيف شدهاند.۶
علامه مجلسي نيز در مقدمات بحار هنگام بيان اصول و كتب ميفرمايد: «و الاصل الآخر... و يظهر منه جلالة مؤلّفه.» ۷
و در جاي ديگر ميفرمايد: « الشيخ النبيل ابي محمد جعفر بن احمد بن علي القمي نزيل الرّي رحمة الله عليه.» ۸
سيّد خوانساري در روضات الجنات فرموده است: « الامام الهمام التمام الكامل المؤيد ابو محمّد جعفر بن احمد بن علي القمي نزيل الري... و بالجمله، فالرجل من المحدّثين الأعيان و المصنّفين في أفنان.» ۹
سيّد امين در اعيان الشيعه گفته است: «و ممّا مرّ يعلم أنه لا ينبغي التأمل في وثاقته و جلالته لو لم يكن وصَفه الصدوق بالفقه كافياً فيها، كيف و وصفه بها دالٌ علي ذلك.» ۱۰
1.(رجال شيخ، ۴۱۸.)
2.(رجال ابن داوود،۶۴.)
3.(مجمع الرجال، ج ۲، ص۳۱)
4.(الدروع الواقية، ص۲۷۲.)
5.(مقدمه چاپ جديد كتاب جامع الاحاديث، ص۱۱.)
6.(تفسيرالامام العسكري(عليهالسلام) ،ص۹.)
7.(بحارالانوار، ج۱، ص۲۶.)
8.(همان، ج۱، ص۱۹.)
9.(روضات الجنات، ج۲، ص۱۷۲.)
10.(أعيان الشيعة، ج۴، ص۸۳.)