هزار حديث نبوي، اوّلين اثر شيعي در جمع احاديث نبوي - صفحه 138

آقابزرگ طهراني نيز در طبقات أعلام الشيعة ايشان را به «ثقة مصنّف» توصيف كرده است. ۱
ميرزاي نوري در خاتمه مستدرك مي‌نويسد: «و من جميع ما ذكرنا يظهر أنه كان من العلماء المعروفين الذين لا‌يحتاجون الي التزكية و التوثيق...» ۲
آيت‌الله سبحاني نيز در موسوعة طبقات الفقهاء مي‌نويسد: «و كان فقيهاً، عيناً، عظيم الشأن، كثير التصانيف.» ۳
بنابراين با توجّه به ادلّه‌ي فوق و اين‌که مؤلّف از اساتيد شيخ صدوق مي‌باشد و خود شيخ صدوق نيز براي ايشان طلب رضوان نموده است، ايشان از اجلاء مي‌باشند و مهم‌تر اين‌که صدوق او را توصيف به «الفقيه» کرده و بنابر نظر برخي از رجاليون از جمله ميرداماد صاحب «الرواشح السماوية» اين لفظ افاده‌ي "وثاقت"مي‌کند. ۴

طبقه‌ي مؤلّف

مؤلّف يكي از مشايخ شيخ صدوق است که جناب صدوق از او روايت نقل مي‌کند و البته مؤلّف هم از شيخ صدوق روايت نقل مي‌کند، هم‌چنين از راوياني كه متوفي قرن چهارم مي‌باشند، روايت نقل مي‌كند.
برخي از راوياني كه از آن‌ها نقل روايت مي‌كند عبارتند از:
«سهل‌بن احمد الديباجي (متوفاي370)، ابو محمد هارون بن موسي (متوفاي 385)، ابوالمفضّل محمّد بن عبدالله الشيباني و محمّد بن وهنان و أبي عبدالله حسين ‌بن هارون الضّبي و محمد بن احمد بن الغطريف (متوفاي 387).»
بنابراين مي‌توان چنين نتيجه گرفت که ايشان از علماي قرن چهارم و پنجم هجري و معاصر شيخ صدوق بوده است.

تأليفات

مرحوم كراجكي در الفهرست براي ايشان 220 كتاب برشمرده که در قم و ري تصنيف كرده است؛ امّا با تأسف، بايد چنين گفت که حتّي اسامي آن كتب نيز به ما نرسيده است تا چه برسد به نُسخ آن‌ها مگر كتبي كه از تعداد انگشتان دست تجاوز نمي‌كند.

امّا تأليفات ايشان:

1. ادب الإمام و المأموم ۵ ؛ ۶ ؛ ۷ ؛ ۸2. المنبئ عن زهد النبي(صلي‌الله‌عليه‌و‌آله‌و‌سلّم): ۹ ؛ ۱۰ ؛ ۱۱ ؛ ۱۲ ، ۱۳ ؛ ۱۴ ؛ ۱۵ ؛ ۱۶
3. فضائل جعفر بن ابي طالب: ۱۷
4. فضل الجمعة: ۱۸ ؛ ۱۹ ؛ ۲۰ ؛ ۲۱
5. دفن الميت: ۲۲ ؛ ۲۳ ؛ ۲۴ ؛ ۲۵
اين پنج كتاب متأسفانه به دست ما نرسيده است؛ امّا سيّد ابن طاووس در کتب خود از آن‌ها روايت نقل مي‌کند و نام اين کتب در تراجم شيعه ذکر شده است؛ امّا شش كتاب بعدي كه ذكر مي‌شود، به دست ما رسيده و نسخه‌هاي آن‌ها موجود است و برخي از آن‌ها به چاپ رسيده است.
6. نوادر الأثر في علي خير البشر: اين كتاب در بيان طرق حديث شريف «علي خير البشر» مي‌باشد.۲۶۲۷
7. المسلسلات: مؤلّف در اين كتاب احاديث مسلسل ۲۸ را جمع‌آوري كرده است. ۲۹ ؛ ۳۰ ؛ ۳۱ ؛ ۳۲ ؛ ۳۳
8. الغايات: مصنّف در اين كتاب با ذوقي كه داشته است، احاديثي را كه با "أفعل التفضيل" مانند "أفضل الأعمال" يا "أبغضها الي الله" شروع شده‌اند، گردآوري كرده است.
(الذريعة، ج16، ص3؛ ۳۴ ؛ ۳۵ ؛ ۳۶ ، ۳۷
9. العروس: اين كتاب درباره‌ي خصائص روز جمعه و فضايل آن است. ۳۸ ؛ ۳۹ ؛ ۴۰ ؛ ۴۱ ؛ ۴۲ ؛ ۴۳
10. الأعمال المانعة من دخول الجنة: احاديثي كه توضيح دهنده اعمالي است كه مانع از ورود به بهشت مي‌شود، در اين کتاب جمع‌آوري شده است. (الذريعة، ج2، ص247 و ج19، ص30)
؛ ۴۴ ؛ ۴۵ ؛ ۴۶ ؛ ۴۷ ؛ ۴۸

1.(طبقات أعلام الشيعة، ج۱، ص۶۸.)

2.(خاتمة المستدرك، ج۱، ص۱۱۰.)

3.(موسوعة طبقات‏ الفقهاء، ج‏۴، ص۱۱۹.)

4.(الرواشح السماوية، ص۱۰۳.)

5.(روضات الجنات، ج۲، ص۱۷۲)

6.(أعيان الشيعة، ج۴، ص۸۳)

7.(الذريعة، ج۱، ص۳۸۶)

8.(الفوائد الرضويه، ص۱۲۶.)

9.(الدروع الواقيه، ص۲۷۲و۲۷۳)

10.(فلاح السائل، ص۱۶۱ و ۲۶۵)

11.(عدة الداعي، ص۲۲۸)

12.(التحصين، ص۲۰)

13.(أعيان الشيعه، ج۴، ص۸۳)

14.(الفوائد الرضويه، ص۱۲۶)

15.(الذريعة، ج۲۲، ص۳۵۵.)

16.(مقدمه چاپ جديد كتاب جامع الاحاديث به نقل از ضيافة الإخوان، ص۳۲۱.)

17.(كتاب العروس، ص۱۶۶)

18.(الذريعة، ج۱۶، ص۲۶۶)

19.(فوائد الرضوية، ص۱۲۶.)

20.(كتاب الغايات، ص۲۳۰)

21.(الذريعة، ج۸، ص۲۳۳)

22.(روضات الجنات، ج۲، ص۱۷۳)

23.(أعيان الشيعة، ج۴، ص۸۳.)

24.. اين کتاب چاپ نشده و طبق الذريعة، فقط نسخه‌هاي آن در بعضي کتابخانه‌ها موجود است.

25.(الذريعة، ج۲۴، ص۳۴۳.)

26.. حديث مسلسل حديثي است كه تمامي يا بيشتر افراد سلسله‌ي سند تا به معصوم، هم‌نام يك‌ديگر باشند يا تمامي روات، اهل يك شهر باشند، يا همگان هنگام روايت داراي خصوصيت مشابهي در گفتار يا كردار باشند يا هر يك از روات، از پدر خويش نقل نموده باشند؛ مثل أخبرني فلان والله كه لفظ مزبور در يكان يكان افراد سلسل? سند تكرار شده باشد. دراية الحديث، استاد كاظم مدير شانه‌چي، ص۱۰۰.

27.(فوائد الرضوية، ص۱۲۶)

28.(سفينة البحار، ج۱، ص۴۰۰)

29.(الذريعة، ج۲۱، ص۲۱.)

30.(تأسيس الشيعة، ص۴۱۴.)

31.(الذريعة، ج۱۵، ص۲۵۳)

صفحه از 148