۱ الشاعر آمده است: «کان کثير التردد الي حلب و الإقامة بها، و بها مات و مدح ملوکها و أمراءها و رؤساءها و کان شاعراً مجيداً حسن النظم... روي عنه الأمير أبوالفضل اسماعيل بن سلطان بن منقذ و ابو عبدالله الحسن بن علي بن عبد الله بن أبي جراده و الخطيب أبو طاهر هاشم بن أحمد بن هاشم و أبوالقاسم عيسي بن أحمد المعروف بالحينک و کان رواية شعره و ابنه الوجيه بن الحينک و علي بن الحکم الحلبي... . أخبرنا أبو منصور عبد الرحمن بن محمّد قال: أخبرنا علي بن الحسن قال: حدثنا أبو محمّد عبد الله بن أحمد الحميري الکاتب أن مولد أبي الحسين بن منير سنة ثلاث و تسعين و أربعمأه (493) بأطرابلس.» ۲ و در جايي ديگر در ترجمه «خالدبن محمدبن نصربن صغير بن خالد القيسراني» آمده است:
«سمعت القاضي بهاء الدين أبا محمّد الحسن بن ابراهيم بن سعيد بن الخشاب الحلبي يقول: سمعت الرئيس أبا الحسن علي بن الحکم الحلبي يقول: سمعت أبا عبدالله محمّد بن نصير القيسراني (478 ـ 548 هـ) ۳ يقول: قد أبطأ علي أمر خالد؛ يعني، ولده.» ۴
همان طور که ديده مي شود، الحسن بن ابراهيمبن سعيد الخشاب (568 ـ 648 هـ) از علي بن الحکم الحلبي نقل دارد و علي بن الحکم از أحمد بن منير (493 ـ 548 هـ) و محمّد القيسراني (478 ـ 548 هـ) نقل کرده است؛ يعني، حيات علي بن الحکم به طور تقريبي در فاصلهي سال هاي قبل از 548 و بعد از 580 بوده است، پس بهطور قطع مراد ابن حجر، علي بن الحکم الحلبي است.
هم چنين گفتني است، اين فرضيه که نقل هاي رجالي ابنحجر دربارهي علماي شيعي از کتاب ابن ابي طي الحلبي۵ (م 630 هـ.) بوده که در اختيار ابنحجر قرار داشته، تقويت مي شود؛ زيرا ابنحجر نقل هاي بسياري از کتاب ابن ابي طي الحلبي دارد، اين فرض نيز مي تواند مؤيدي بر کلام ما باشد؛ امّا بهر حال اين نکته جاي دقّت فراواني دارد و محتاج قراين شفاف تري است.
شيعه بودن مؤلف
از نظر مذهب، اين شخصيّت از رجاليون شيعه است. بر اين ادعا مي توان شواهدي اقامه کرد: به عنوان نمونه اصل تأليف دربارهي روات شيعي است و نقل هاي ابنحجر از وي
1.(و الطرابلسي مولود ۴۷۳ و متوفي ۵۴۸.)
2.(بغية الطلب في تاريخ حلب، ج۳، ص۱۱۵۴.)
3.(مستدرکات أعيان الشيعة، ج۱، ص۱۶)
4.(بغية الطلب في تاريخ حلب، ج۷، ص۳۰۹۹.)
5.. آقا بزرگ در الذريعه ابن أبي طي حميدة الحلبي المتوفي ۶۳۰ کما في بعض مواضع کشف الظنون توفي ۶۵۸ توفي ج۹، ص۱۳۰۸.