مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : وقعه الطف
پديدآورنده : ابو مخنف
زمان پدیدآورنده: قرن 2
محل نشر : قم
ناشر : موسسة النشر الاسلامی
نوبت چاپ : سوم
تاریخ انتشار : 1417 ق
تعداد جلد : 1
تعداد صفحه : 280
قطع : وزیری
زبان : عربی
جستجو در Lib.ir

وقعه الطف

این کتاب رخداد تلخ و ناگوار قتل سید شهیدان امام حسین(ع) را ترسیم کرده است.

وقعة الطف، نوشته ابومخنف، تاریخ نگار نیمه اول قرن دوم هجری است که خود تعدادی از امامان معصوم(ع) را درک کرده است. تاریخ وی از مصادر کتاب های تاریخ اسلام است و از این رو، از اهمیت بسیار برخوردار است،

وی، در این کتاب رخداد تلخ و ناگوار قتل سید شهیدان امام حسین(ع) را ترسیم کرده و ماجرای شروع قیام امام حسین را از وصیت معاویه در دوران بیماری اش که به مرگ وی منجر شد، آغاز نموده است. مرگ معاویه و جانشینی یزید، نامه یزید به ولید برای گرفتن بیعت از امام حسین و عبدالله بن عمر و عبدالله بن زبیر، خروج امام از مدینه، ارسال نامه کوفیان به امام و دعوت به کوفه، اعزام مسلم به کوفه از سوی امام، نامه امام به اشراف بصره، ورود عبیدالله به کوفه، جنگ و اسارت و شهادت مسلم، راهی شدن امام به سوی کوفه، ملاقات امام با حر، و جنگ امام و رخداد عاشورا و اسارت خاندان امام حسین(ع)، حوادثی هستند که در این کتاب به ترتیب تاریخی و به اختصار گزارش شده اند.

در حدود نیمی از این تصحیح، توضیحات مصحح و مصادر تکمیل کننده مطالب کتاب است. محقق برای اعلام نامبرده در متن، در پاورقی شرح حال، و حوادث و رخدادهایی را که به صورت مهم مطرح شده، با ارجاع به مأخذ و منابع تاریخی و حدیثی توضیح داده است.

پایان بخش کتاب، عنوان «اول زائر امام حسین» را دارد. مصحح برای کتاب مقدمه ای مفصل نوشته و در آن از ابومخنف و خاندان او و کتابش سخن گفته است.