کتاب‌شناسي توصيفي تنزيه‌ الانبياء و الائمة (عليهم‌ السلام) - صفحه 105

- تصريح علماي رجال و تراجم در فهرست‌نگاري‌ها

همان‌گونه که در صفحات قبل، بيان گشت، عدّه‌ي بسياري از علماي رجال شيعه و سنّي و هم‌چنين صاحب‌نظران علم تراجم، به انتساب کتاب «تنزيه الانبياء» به شريف مرتضي، تصريح کرده و آن را از آثار ايشان شمرده‌اند؛ از جمله: نجاشي، شيخ طوسي، علامه حلي، ابن داود، ابن شهر آشوب، علامه تهراني و...۱ و از ميان علماي اهل سنّت مي‌توان به: زرکلي ۲ و ابن ابي الحديد معتزلي اشاره کرد.۳

ج) انگيزه نگارش

يكى از مباحث مهم قرن‏هاى نخستين اسلامى، مسأله‌ي عصمت پيامبران الهى و ائمه‌ي معصومين(عليهم‏السلام) بوده است. علماي دربارى براى توجيه حكومت ستمگران و افراد لاابالى و فاسد بر جوامع اسلامى و محکم کردن پايه‌هاي آن، مسأله گناهان و اشتباهات پيامبران الهى را مطرح مى‏كردند تا به اين وسيله، سرپوشى بر گناهان و اشتباهات دولت مردان خود بگذارند.۴ عالمان درباري، پس از زيرسؤال ‌بردن عصمت پيامبران، عصمت امامان را هم ناديده گرفتند و ائمه‌(عليهم‏السلام) را هم به خطا و اشتباه متهم کردند تا مقام والاي ايشان را در رديف مقام‌هاي ساختگي خود قرار داده، موضع آن بزرگان را در برابر حکومت تضعيف نمايند. دقّت در روايات درباره‌ي انبياي الهي در جوامع حديثي اهل سنّت گوياي همين مطلب است.۵ آرى، اين‌جا بود كه علماى شيعه به پيروى از ائمه معصومين(عليهم‏السلام) به ميدان آمدند و با تأليفات و استدلال‏هاى محكم خويش راه استدلال را بر همه مخالفان بستند. سيّد مرتضى با نگارش اين كتاب به بسياري از شبهاتى كه درباره‌ي پيامبران الهى و ائمه معصومين(عليهم‏السلام) مطرح شده است، پاسخ داده و با استدلال‌هاى محكم عقلى و بيان منطقى خود هر منصفى را قانع نموده است.
خود مؤلّف نيز در مقدمه كتاب به اين امر اشاره كرده است:

1.. به ترتيب: (رجال‏النجاشي ص۲۷۱، رقم۷۰۸)؛ (الفهرست‏للطوسي، ص۹۹، رقم۴۲۱)؛ (رجال‏العلامه‌ي الحلي، ص۹۵، رقم۶۲۰۹)؛ (رجال‏ابن‏داود، ص۲۴۱، رقم۱۰۱۶)؛ (معالم العلماء، ابن شهرآشوب، ص۱۰۴، رقم۴۷۷)؛ (الذريعة، ج۴، ص۴۵۶، رقم۲۰۳۲.)

2.(الأعلام، خيرالدين الزركلي، ج۴، ص۲۷۸.)

3.. آن‌جا که مي‌نويسد: «و قد ذكره المرتضى في كتابه المسمى تنزيه الأنبياء و الأئمة.» (شرح ‏نهج‏ البلاغه، ۴ /۶۴.)

4.. از جمله مي‌توان به زُهري، از علما و محدثان بزرگ اهل سنّت در قرن اوّل اشاره کرد. وي به «منديل الامراء» (دستمال حکام) معروف است.

5.. براي اطلاع از اين دسته از روايات، مي‌توان به اين منابع مراجعه نمود: (صحيح بخاري، ۱ / ۷۲ و ۱۵۷ ـ ۵/ ۴۸ ـ ۶/ ۳۳ ـ ۷/ ۱۵۷ و ۱۶۶ ـ ۸/ ۲۰۲ و ۱۷۴)؛ (صحيح مسلم ۷/۱۷۴ و ۳/۲۱.)

صفحه از 119