تاريخ : پنج شنبه 1391/3/4 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 6996
دستاوردهای علمی «کنگره بزرگداشت عبدالجلیل رازی قزوینی» رونمایی شد

دستاوردهای علمی «کنگره بزرگداشت عبدالجلیل رازی قزوینی» رونمایی شد

پنج شنبه ۴/۰۳/۹۱

پایگاه حدیث نت: با حضور آیت الله سبحانی از جدیدترین تحقیق شکل گرفته درباره کتاب «نقض» و دستاوردهای علمی کنگره بزرگداشت عبدالجلیل رازی قزوینی رونمایی شد.بزرگداشت عبدالجلیل رازی قزوینی

به گزارش پایگاه حدیث نت، کنگره بزرگداشت عبدالجلیل رازی قزوینی صبح امروز در تالار علامه مجلسی موسسه علمی ـ فرهنگی دارالحدیث آغاز به کار کرد.
این کنگره از سلسله کنگره های بزرگداشت عالمان بزرگ ری است که به همت موسسه علمی ـ فرهنگی دارالحدیث و آستان حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) برگزار می شود.
آیت الله سبحانی، رئیس دفتر مقام معظم رهبری، نمایندگان مراجع تقلید، تولیت آستانه حضرت معصومه، امام جمعه قم و محققان علوم دینی از جمله کسانی بودند که در این کنگره شرکت داشتند.
در ابتدای این کنگره آیت الله محمد محمدی ری شهری تولیت آستان حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، با اشاره به برگزاری این کنگره، پاسداشت علمای شیعه را یکی از راه های نشر معارف شیعی در جهان دانست.
در ادامه سخنرانی مقام معظم رهبری در جمع دست اندرکاران این کنگره در قالب پیام کنگره توسط حجت الاسلام محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری قرائت شد.
رهبر معظم انقلاب در این پیام که در دیدار اعضای این کنگره با ایشان صادر شده بود، ضمن تمجید از اقدامات از این دست برای تکریم مقام علما و احیای آثار آنان، کتاب «نقض»، تنها اثر به جا مانده از عبدالجلیل رازی قزوینی را کتابی ممتاز و از نظر ارزش های علمی، کلامی و ادبی دانستند.
در ادامه این کنگره حجت الاسلام مهدی مهریزی، دبیر علمی این کنگره گزارشی از تعداد مقالات ارسالی و فعالیت های این کنگره به شرکت کنندگان ارائه داد.
آیت الله سبحانی سخنران بعدی این کنگره بود که به بیان ویژگی های اخلاقی و صفات بارز مرحوم عبدالجلیل قزوینی مولف کتاب «نقض» پرداخت.
گفتنی است در بخش صبح کنگره بزرگداشت عبدالجلیل قزوینی از تحقیق جدید کتاب نقض و منشورات این کنگره با حضور آیت الله سبحانی رونمایی شد.
در ادامه این کنگره در میزگرد علمی با حضور آیت الله محمدی ری شهری، آیت الله استادی، آیت الله تسخیری و حجت الاسلام و المسلمین مهدوی راد، درباره شخصیت علمی عبدالجلیل رازی و ویژگی اثر وی مباحثی ارائه شد.
سخنرانی آیت‌الله استادی امام جمعه قم، سخنرانی حجت‌الاسلام جعفریان،‌ سخنرانی دکتر موسوی گرمارودی، سخنرانی استاد میرهاشم محدث و تقدیر از مقام علمی استاد فقید میرجلال‌الدین محدث ارموی از دیگر برنامه‌های این کنگره در نوبت صبح بود.

این كنگره كه با حضور رییس دفترمقام معظم رهبری ، حضرات آیات استادی و حسینی بوشهری، علما، فضلا، اساتید، فرهیختگان حوزه و دانشگاه آغاز شده است، عصر امروز با سخنرانی علی لاریجانی ریس مجلس شورای اسلامی به كار خود پایان می دهد.
مقالات برتر انتخاب شده نیز در بخش بعد از ظهر این کنگره ارائه می شود و در پایان از تمبر یادبود عبدالجلیل رازی قزوینی رونمایی خواهد شد.
تجلیل از مقام علمی میرجلال الدین محدث ارموی، نخستین احیاگر کتاب «نقض» که حواشی زیادی به این کتاب نوشته و هشت نسخه از این کتاب را گردآوری و تطبیق داده، از دیگر برنامه های این کنگره است.
نصيرالدين ابو الرشيد عبد الجليل رازی قزوينی(زاده سال ۵۶۰ ق)، از عالمان و متكلمان برجسته شيعی در سده ششم قمری است. او از سخنوران و وعاظ معروف زمان خود بوده و با كتاب «نقض» ـ تأليف وی، كه در شمار متون كهن فارسی است ـ شناخته می‌شود، كتابی كه حاوی اطلاعات فراوان تاريخی، مذهبی، جغرافيايی، كلامی و ... است.
وی متون متعددی در زمینه معارف دینی و شیعی نگاشته که بسیاری از این متون در حمله مغول به ایران از بین رفته و امروز تنها کتاب «نقض» از این عالم شیعه به یادگار مانده است.
کتاب «نقض»، در پاسخ به کتاب دیگری از ناصبیون زمان عبدالجلیل رازی قزوینی نگاشته شده و در آن به زیبایی از معارف شیعی و حقانیت مکتب تشیع دفاع شده است.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :