تاريخ : پنج شنبه 1391/3/4 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 6997
دستاورد کنگره «بزرگداشت عبدالجلیل رازی قزوینی» احیاء آثار یکی از بزرگان شیعه است

دستاورد کنگره «بزرگداشت عبدالجلیل رازی قزوینی» احیاء آثار یکی از بزرگان شیعه است

آیت الله العظمی سبحانی در کنگره «بزرگداشت عبدالجلیلرازی قزوینی» گفت: دستاورد این کنگره احیاء آثار یکی از بزرگان شیعه است و اینگونه همایش ها سبب می شود، نسل جوان به مسائل علمی و عقیدتی اینگونه افراد عنایت بیشتری داشته باشند.

پنج شنبه ۴/۰۳/۹۱

آیت الله العظمی سبحانی در کنگره «بزرگداشت عبدالجلیلرازی قزوینی» گفت: دستاورد این کنگره احیاء آثار یکی از بزرگان شیعه است و اینگونه همایش ها سبب می شود، نسل جوان به مسائل علمی و عقیدتی اینگونه افراد عنایت بیشتری داشته باشند.آیت الله العظمی سبحانی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دارالحدیث، کنگره «بزرگداشت عبدالجلیل رازی قزوینی» صبح پنج شنبه ۴ خرداد ۱۳۹۱ با قرائت پیام رهبر فرزانه انقلاب توسط رئیس دفتر مقام معظم رهبری حجت الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی در تالار علامه مجلسی مؤسسه علمی ـ فرهنگی دارالحدیث آغاز شد.

در بخش صبح کنگره بزرگداشت عبدالجلیل رازی قزوینی از تحقیق جدید کتاب «نقض» و منشورات این کنگره با حضور آیت الله العظمی سبحانی، آیت الله ری شهری و حجت الاسلام والمسلمین مهریزی دبیر علمی کنگره، رونمایی شد.
در مراسم صبح کنگره که علما، فضلا، اساتید، فرهیختگان حوزه و دانشگاه حضور داشتند، آیت الله العظمی سبحانی از مراجع تقلید، ضمن قدردانی از دست اندر کاران برگزاری این کنگره گفت: از تمامی کسانی که این فضای علمی را به وجود آورده اند و در این راه قلم زده اند و آثار یکی از بزرگان شیعه را احیا کرده اند قدر دانی می نمایم.
این مرجع بزرگ شیعه در ادامه افزود: اینگونه همایش ها سبب می شود، نسل حاضر نسبت به مسائل علمی و عقیدتی عنایت بیشتری داشته باشند و بدانند که مخالفان از زمان های دور در کمین بوده اند و آشنایی با مباحث این اندیشمند شیعی فوائد زیادی دارد که امیدوارم همه ما بهره مند شویم.
استاد حوزه علمیه در ادامه اظهار داشت: عبدالجلیل رازی قزوینی تا آنجا که تحقیق شده است در سال ۵۰۴ دیده به جهان گشوده و در سال ۵۸۵ هجری قمری در گذشته است.
وی به اندیشمندان هم عصر عبدالجلیل رازی اشاره کرد و گفت: در قرن ششم هجری دو شهر ری و قم در کنار هم منطقه عظیمی برای پرورش عالمان بوده است و می توان گفت شیعه دو بخش علمی داشته است. عراق و ایران مناطقی بودند که در آن به تحقیق و تدوین علوم اسلامی پرداخت شده است. در ایران، ری وقم نیز فعال بوده اند.
آیت الله العظمی جعفر سبحانی تصریح کرد: ایشان از وعاظ زمان خود بود و او را خطیب هم نامیده اند؛ در مراجعه به تاریخ، خطیب از القاب بزرگ علمای اسلام بشمار می آید.
وی گفت: كتاب 'نقض' كه از این شخصیت بزرگوار به یادگار مانده و محدث ارموی، آنرا احیا كرد یك منبع خوب علمی است كه هر شخص می تواند مطابق تخصص خود از آن بهره مند شود.
این مرجع تقلید در بخش دیگری از سخنان خود، ضمن محكوم كردن اهانت به ساحت مقدس امام هادی (ع) اظهار داشت: امروز می بینیم كه یك جریانی با كثیف ترین راه و با ترانه ای خبیث به ساحت مقدس اهل بیت (ع) كه پاك ترین انسان ها هستند، اهانت كرده و به جنگ اهل بیت (ع) آمده اند.
وی در ادامه خاطر نشان کرد: از مرحوم استاد فقید سید جلال الدین ارموی تشکر می کنند که این کتاب را احیا کرده است. تا انسان عاشق نباششد نمی تواند این گونه کتاب ها را احیا کند و این کتاب های خطی دلسوز می خواهد تا هر روز با مراجعه، تحقیق، و تلاش تصحیح شوند.
این كنگره كه با حضور رییس دفترمقام معظم رهبری ، حضرات آیات استادی و حسینی بوشهری، ، علما، فضلا، اساتید، فرهیختگان حوزه و دانشگاه آغاز شده است، عصر امروز با سخنرانی علی لاریجانی ریس مجلس شورای اسلامی به كار خود پایان می دهد.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :