نگاهى به كتاب « نهاية التحصيل في شرح مسائل التفصيل » - صفحه 165

المقصد الرابع: في العموم والخصوص.
المقصد الخامس: في باقي صفات الدلالة.
المقصد السادس: في الأفعال.
المقصد السابع: في النسخ.
المقصد الثامن: في الاجماع ۱
المقصد التاسع: في الخبر.
المقصد العاشر: فيالقياس.
المقصد الحادي عشر: فيالاجتهاد والتقليد.
اين مقدمه، خود كتاب اصولى نيكويى است داراى بحثهاى استدلالى و گاهى گسترده.

1.- در اين مقصد بحث خاصى نوشته نشده است، چون بحرانى معتقد است كه در اين عصرها اجماع (محصل) به دست نمى آيد، چون مردم ضعيف اند و علما كم وكتابها متفرق وبيشتر آنها از بين رفته اند .بنا به گفته وى، اين نه بدان معنى است كه اجماع حجت نباشد، بلكه حجت است اگر چنين اجماعى حاصل شود.

صفحه از 168