درايه و رجال شيعه در فهرستگان نسخه‏ هاى خطى حديث و علوم حديث شيعه - صفحه 50

بخش اول: فهرستگان

فهرستگان نسخه هاى خطى حديث و علوم حديث براى پاسخگويى به اين نياز طراحى شده و هدف عمده از آن چند تحقق چند امر است:
الف) شناسايى نسخه هاى خطى موجود از آثار حديثى شيعه اماميه؛
ب) شناسايى آثار مفقود كه نسخه هاى آنها تاكنون از ديد محققان به دور مانده است؛
ج) شناسايى آثارى كه تاكنون به چاپ نرسيده اند؛
د) شناسايى نسخه هاى معتبر و ممتاز از آثارى كه به چاپ رسيده اند؛
ه) شناسايى حوزه هاى حديثى در عصرها و شهرهاى مختلف با توجه به آثار نوشته شده درهر منطقه و دوره و با توجه به اجازات حديثى بر جاى مانده؛
و) شناسايى كاتبان نسخه هاى حديثى و علوم حديثى در دوره هاى مختلف؛
ز) نماياندن سير تحول علوم حديث با توجه به آثار برجاى مانده.
اين طرح در دو بخش مجزا: 1ـ كتابخانه هاى داخل ايران؛ 2ـ كتابخانه هاى خارج از ايران، اجرا مى شود. مرحله اول: در مورد كتابخانه هاى داخل ايران به اجرا درآمده و در حدود سى و دو هزار برگه فيش مربوط به كتابهاى حديثى، از فهارس نسخ خطى ـ منتشر شده تا سال 1380ش ـ استخراج شده است.

ترتيب و تنظيم اطلاعات

اطلاعات استخراج شده بدين ترتيب يافته است:
1. فيشها ابتدا ، به هفت موضوع كلى تقسيم گرديدند: درايه ، رجال ، متون حديث ، احاديث قدسى و اسماى حسنى ، دعا ، اجازات ، كه اطلاعات متعلق به هر يك از اين موضوعات هفتگانه ، به ترتيب در مجلدات فهرستگان ، منتشر خواهد گرديد .
2. در هر موضوع ، يادداشت ها به ترتيب الفبايى عنوان كتابها و اطلاعات مربوط به نسخه هاى هركتاب به ترتيب تاريخ تحرير نسخه ها تنظيم شده است . همچنين در ذيل هر موضوع ، يادداشت هاى مربوط به شروح، ترجمه ها، حواشى، و ديگر موضوعات جزئى مربوط به آن موضوع نيز درج شده است .
3. دو شماره مسلسل در اين فهرستگان به كار رفته ، شماره اول به عدد فارسى متعلق به عنوان كتابها ، شماره دوم به اعداد انگليسى مربوط به تعداد نسخه ها ، شايان ذكراست

صفحه از 66