بررسى اعتبار كتب اربعه از ديدگاه آيت الله نمازى شاهرودى - صفحه 81

كليد واژه ها: كافى، بررسى احاديث ، كلينى، محمد بن يعقوب ، كتب اربعه ، حديث شيعه اماميه، قرن چهارم و پنجم هجرى ،اصول اربعمائة ،تاريخ حديث شيعه ، مرآة العقول در شرح كافى ، مجلسى، محمد باقر، كافى، پرسش ها و پاسخ ها.

مقدمه

قال اللّه تعالى: فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُولئِکَ الَّذِينَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَ أُولئِکَ هُمْ أُولُوا الْأَلْبَابِ (زمر ، 18)
قال رسول اللّه صلى الله عليه و آله وسلم... لاقول الا بعمل، و لا قول ولا عملَ الابنيّة، ولاقول و لاعمل ولانية الا باصابة السنة (اصول كافى، ج 1، ص 90، ح 9)
باعنايت به سخن مذكور از پيامبر اسلام و با توجه به منزلت و اهميت سنت (مجموعه اى از اقوال، افعال و تقارير معصوم عليه السلام ) در تعاليم دينى، از آنجايى كه ابزار و راه انتقال اين محتواى گرانسنگ به اعصار محروم از حضور ظاهرى معصوم عليه السلام ، گوش و شنيدن منقولات بوده است، دقت وتامل در انتساب و نظر در صحت و سقم استناد مسموعات به معصوم عليه السلام امرى طبيعى، بلكه ضرورى به نظر مى رسد.
البته اين مهم از دير باز و همواره از سوى طرفداران و معتقدين به سنت مورد توجه، واز جانب دوستان ناآگاه و مخالفان آگاه مورد خدشه و ايراد قرارگرفته است. واكنون با گذشت زمان و دور شدن از عصر حضور ظاهرى پيامبر و امامان معصوم عليهم السلام توجه به اين واقعيت، و مواجهه با چنين پديده اى، راهكارهاى منطقى، علمى و قانع كننده اى مى طلبد.
از آنجا كه قرآن قطعى الصدور و آيات فراوانى از آن محكم و وافى به مقصود است، ارائه محتواى ظنى الصدور سنت به قرآن يكى از روشهاى علمى واز اصول صحيح درحصول اطمينان استناد سنت به معصوم و در تعيين اعتبار و ميزان ارزش آن مى باشد.
چاره اساسى ديگر در علاج ظنى الصدور بودن سنت، بررسى اوضاع واحوال سلسله راويان و تدقيق در اسناد و مدارك حديث است.

صفحه از 108