بررسى اعتبار كتب اربعه از ديدگاه آيت الله نمازى شاهرودى - صفحه 82

اين امر از قديم الايام مورد اهتمام معتقدين و مروجين سنت در ايجاد اطمينان افزونتر و رد ايرادات و قانع كردن پژوهندگان قرار گرفته است.
از جمله اين فعاليتهاى علمى، اثر ارزشمند عالم بزرگوار و محدث فقيه مرحوم آية الله حاج شيخ على نمازى شاهرودى به نام «الاعلام الهادية الرفيعه فى اعتبار الكتب الاربعه» مى باشد. ۱ البته ايشان از مجموعه آثار گران سنگ سنت به بحث و بررسى اعتبار و ارزش كتب اربعه پرداخته است. در اين مختصر، برخى از ديدگاه هاى آن دانشمند فقيد را به اطلاع علاقه مندان مى رسانيم. اميد آن داريم كه بيان زوايايى از اينگونه آثار مورد بهره بردارى پژوهشگران قرار گيرد، و پاسخ هايى قانع كننده به برخى پرسش ها داده شود.
اثر مزبور مشتمل بر مقدمه اى كوتاه در معرفى كتب اربعه ۲ ، و فصول پنجگانه اى در موضوعات مختلف و خاتمه اى در پاسخ به پرسش ها است كه چكيده اى از آن به شرح ذيل از نظر خوانندگان مى گذرد.

فصل اول: منابع كتب اربعه و نحوه استفاده مؤلفان شان از اين منابع

1ـ1 .اصول اربعماة ۳ و كتب ديگر

اين كتب از مهمترين مآخذ كتب اربعه مى باشند. ومهمتر از هر چيزى در اين مسئله،

1.- درباره شرح حال، آثار و خدمات علمى وعملى، و ويژگى هاى اخلاقى و عبادىِ مرحوم آية الله نمازى شاهرودى، بنگريد به مقدمه جلد اول مستدرك سفينة البحار، از آثار آن فقيد، كه انتشارات جامعه مدرسين قم، آن را در ده مجلد به چاپ رسانده است.

2.- مقصود از كتب اربعه كتابهاى كافى، من لايحضره الفقيه، استبصار وتهذيب مى باشد كه در مذهب شيعه اثنى عشريه از زمان غيبت كبراى امام دوازدهم عليه السلام بعنوان محور احكام، و معارف دينى و مذهبى مورد توجه و رجوع دانشمندان و صاحبنظران بوده است. كتاب كافى مشتمل بر اصول، فروع و روضه در سال پايان غيبت صغراى امام زمان عليه السلام توسط محمد بن يعقوب كلينى جمع آورى و تدوين شده است. كتاب من لايحضره الفقيه كه بصورت مختصر (الفقيه) از آن ياد مى شود، تاليف شيخ صدوق محمد بن على بن الحسين ابن بابويه القمى در قرن چهارم هجرى مى باشد ودو كتاب تهذيب الاحكام و الاستبصار توسط شيخ الطايفه محمد بن الحسن الطوسى در قرن پنجم هجرى نوشته شده است.

3.- اصول، جمع اصل است .اصل به مجموعه اى از احاديث گفته مى شود كه يكى ازاصحاب ، از امام معصوم عليه السلام شنيده و ثبت كرده است.

صفحه از 108