كافى در آينه پژوهش - صفحه 147

صحيح يامتواتر دانسته اند،از ترمذى صاحب سنن در قرن سوم تا بن باز وديگر معاصران.
* منكران احاديث مهدويت، چگونه آن را به كتاب كافى پيوند مى دهند و براساس احاديث كافى، ادعاى خود را بيان مى دارند؟
در اين فصل، توضيحات مبسوط در مورد جفر، احاديث «لاتخلو الارض من حجة»، حديث «من مات و لم يعرف امام زمانه....»، احاديث شباهت قضاوت امام مهدى به قضاوت حضرت داود عليهماالسلام ، ادلّه ولادت حضرت مهدى عليه السلام و اعترافات دانشمندان اهل تسنن (بيش از 120 تن، از قرن چهارم تا زمان حاضر) بر آن، تهمت سرداب، طول عمر امام عصر عليه السلام و علامات ظهور را مى خوانيم.
2.3.2. باب دوم
اين باب نيز سه فصل دارد:
* فصل اول - تقيّه و تفاوت آن با نفاق، جواز تقيه در منابع فقه چهار مذهب، به علاوه ظاهريه و معتزله و خوارج، برخى از اقوال صحابه و تابعين و علماى عامّه در مورد تقيه و جواز آن.
* فصل دوم - برخى گفته اند عمل به سخنان ائمه عليهم السلام واجب نيست، چون احتمال مى رود براساس تقيه صادر شده باشد؛ نيز گفته اند: تقيه را خود ائمه عليهم السلام وضع كرده اند تا اختلاف در سخنان خود را توجيه كنند. پاسخ تفصيلى به اين سخنان را ـ براساس آيات و احاديث ـ در اين فصل مى خوانيم.
* فصل سوم - تقيه و كتمان با هم چگونه پيوند مى يابند؟
كسانى كه بر ردّ كافى مطالبى نوشته اند، به شانزده حديث در اين مورد تمسّك كرده اند كه تمام آنها در اين فصل بررسى مى شود، از جمله بحث اصحاب كهف كه ذيل حديث چهارم مورد كنكاش دقيق قرار مى گيرد.
3.3.2. باب سوم
* اصول بحث بداء چيست ؟آيا بداء عقيده اى است كه از يهود به مذهب شيعه راه

صفحه از 155