عرضه حديث بر قرآن‏ - صفحه 105

روايت را كنار گذاشت، بلكه بايد قانون جرى و تطبيق را مورد توجه قرار داد.
2. روايات تخصيص: در قرآن كريم عموماتى وجود دارد كه بوسيله روايات تخصيص خورده‏اند. بدون ترديد روايات تخصيص موافقت ظاهرى با قرآن را همراه خود نخواهند داشت. از اين‏رو نبايد به اين دليل آنها را كنار گذاشت. به عنوان مثال آيه مباركه «و المطلقات يتربصن بانفسهن ثلاثة قروء» (بقره (۲) / ۲۲۸) شامل تمام زنان طلاق داده شده مى‏شود. ولى در سنت، آيه تخصيص خورده و تنها به زنانى اختصاص داده شده كه با آنان همبسترى صورت گرفته باشد وگرنه زنانى كه چنين نباشند، عده هم نخواهند داشت. (20: ج 1، ص 171)
3. روايات تقييد: اين دسته از روايات نيز مانند روايات تخصيص، فردى از افراد آيه را مورد نظر قرار مى‏دهد و آيه را از حالت اطلاق بيرون مى‏آورد. مانند آيه مباركه «و من يقتل مؤمناً متعمداً فجزاؤه جهنم خالداً فيها و غضب اللَّه عليه و لعنه و اعدّ له عذاباً عظيماً.» كه حكم مطلق خلود در عذاب در آيه، برحسب روايات ماثوره، مخصوص موردى است كه توبه نكرده و مقتول را به علت ايمانش كشته باشد. (11: ج 3، ص 92)
4. روايات ناظر به بطن قرآن (تأويل): در جوامع حديثى به احاديثى برخورد مى‏كنيم كه ناظر به بطن قرآن هستند. بديهى است كه ضابطه روايات عرض در اينجا چندان كارآيى ندارد، زيرا معمولاً اين روايات با ظاهر آيات قرآن موافقت ندارند. فضيل‏بن يسار از امام باقر عليه السلام درباره روايت «ما من القرآن آية الا و لها ظهر و بطن.»سؤال مى‏كند و امام عليه السلام در پاسخ مى‏فرمايد: «ظهره تنزيله و بطنه تأويله. منه ما قدمضى و منه ما لم يكن. يجرى كما يجرى الشمس و القمر...» (۹: ص ۱۹۱)
به عنوان مثال معناى ظاهرى آيه شريفه «قل ارايتم ان اصبح ماءكم غوراً فمن يأتيكم بماء معين.» (ملك (۶۷) / ۳۰) روشن است. در آن، خداى متعال نعمت حياتى آب را به مردم گوشزد مى‏كند و همگان را متوجه رحمت و قدرت بيكران خود مى‏سازد. اما امام باقر عليه السلام در ذيل اين آيه بيانى دارد كه معانى باطنى و محتواى كلى

صفحه از 112