عرضه حديث بر قرآن‏ - صفحه 109

داشته باشد كه اين روايت در مقام نسخ حكم فلان آيه بوده و عمل به روايت، نه تنها جايز بلكه لازم و ضرورى است.

ارتباط روايات عرض با حجيت ظواهر قرآن‏

ديديم كه قاعده عرضه روايات بر قرآن كريم، قاعده‏اى فراگير و مطلق براى پى بردن به صحت روايات نيست و در مواردى ظاهر قرآن كريم به تنهايى نمى‏تواند به عنوان ملاك و معيار تثبيت صدور حديث از معصوم عليه السلام نقش ايفا نمايد. اما طرح اين قاعده از جانب معصومين عليهم السلام يك نتيجه عمومى و پيامى فراگير در بر دارد و آن امكان فهم ظاهر آيات قرآن و حجيت آنها براى عمل است، چرا كه اساساً عرضه روايات بر قرآن، زمانى معنا مى‏يابد كه بتوان معانى و مفاهيم آيات را فهميد و سپس در مقام داورى و قضاوت برآمد، وگرنه بدون فهم آيات چگونه مى‏توان آن را معيار و شاخص قرار داد؟ در واقع موضع قرآن - حتى اگر مخالف روايات و يا مسكوت عنه هم باشد - باز هم دلالت بر حجيت ظواهر قرآن مى‏كند.
در اينجا دو اشكال مطرح مى‏شود:
اشكال اول: عرضه روايات بر قرآن در بحث تعارضات حديثى است نه غير آن. در پاسخ گفته مى‏شود كه بررسى روايات عرض در جوامع حديثى، حكايت از آن دارد كه اين ضابطه تنها درباره احاديث متعارض مطرح نشده است و غير آن را نيز شامل مى‏شود. به عنوان مثال در موارد زير، سخنى از تعارضات حديثى به ميان نيامده و هيچ دلالتى هم بر آن نيست. «ما اتاكم عنّا من حديث لايصدّقه كتاب اللَّه فهو باطل.» (۲: ج ۱، ص ۲۲۱؛ ۱۴: ج ۱، ص ۹) اين حديث دلالت بر آن دارد كه هر حديثى كه مخالف با قرآن باشد، از معصوم عليه السلام صادر نشده و باطل است مثال ديگر آن كه عبداللَّه‏بن عمر همسر خود راكه حائض بود در يك مجلس سه طلاقه كرد. پيامبر صلى اللَّه عليه وآله عمل او را رد كرده و فرمود «ما خالف كتاب اللَّه رد الى كتاب اللَّه.» (۸: ج ۳، ص ۴۹۶)
از سوى ديگر تأملى در علت صدور اين گونه احاديث، اساساً اشكال وارده را رد

صفحه از 112