عرضه حديث بر قرآن‏ - صفحه 111

شاخص قرآن»، كسى چنين چيزى را ادعا نكرده، بلكه قرآن كريم معيارى براى ارزيابى صحت روايات است و ارزيابى صحت روايات، غير از فهم و تفسير آن است. علاوه بر اين در بحث ارزيابى روايات با قرآن نيز گذشت كه اين ضابطه كلى و مطابق نيست. در بخش دوم هم كه آمده است «فهم قرآن با روايات» مناقشاتى چند وارد است:
1. بين معناى ظواهر آيات قرآن و تفسير و تبيين آنها تفاوت است و روايات، مبيّن آيات هستند نه آنكه درك و فهم معناى ظاهرى آيات منوط به روايات باشد.
2. تنها روايات، مبيّن و مفسّر آيات نيستند، بلكه خود قرآن هم مفسّر آيات خود است، چنانكه در نهج البلاغه درباره قرآن آمده «مفسراً مجمله و مبينا غوامضه». (۶: خطبه ۱)
از سوى ديگر ثابت شد موضع قرآن نسبت به روايات سه گونه است: 1- مخالف با قرآن 2- غيرمخالف با قرآن 3- مسكوت عنه. در تمامى موارد فوق، امكان فهم و درك ظواهر آيات وجود دارد. و اينكه ما به يكى از نتايج سه گانه مى‏رسيم، دلالت بر آن دارد كه ظواهر قرآن حجيت دارد. از اين‏رو اشكال فوق سالبه به انتفاى موضوع است.
خاطرنشان مى‏شود تأمل در علت صدور روايات عرض و كاربرد آن در باب تعارضات، روشن مى‏سازد كه فهم ظواهر آيات قرآن ميسّر بوده و از حجّيت برخوردار است.

جمع‏بندى و نتيجه‏

1. احاديث عرض، از جمله احاديثى هستند كه در جوامع حديثى شيعه و سنى آمده و مورد اتفاق علماى اسلام هستند.
2. مسأله عرضه روايات بر قرآن، نخستين بار، از جانب پيامبر صلى اللَّه عليه وآله مطرح گشته و علت آن افزايش كذابين و وضّاعين حديث در جامعه نبوى است. و هدف از آن

صفحه از 112