حجّيت اخبار آحاد در اعتقادات - صفحه 33

عنوان اصطلاح به كار رود. اين مهم در خصوص تعابيري كه بار معنايي شرعي دارند، از اهميت فراوان‌تري برخوردار است.۱ ابوهلال عسگري تفاوت لغوي اعتقاد و علم را بسيار ظريف‌تر و دقيق‌تر از يك تفاوت لغوي صرف، بيان مي‌كند:
تفاوت ميان علم و اعتقاد آن است كه: اعتقاد كلمه‌اي است كه بر هر نوع كرداري به هر طريقي كه عقيده دارد، دلالت كند و اصل اشتقاق آن اين است كه اعتقاد تشبيه شده به (عقد الحبل والخيط: به بستن ريسمان و رشته) و عالم به حقيقت چيزي همچون گره زننده، استوار كننده چيزي است كه مي‌خواهد آن را به بندد و حفظ كند. و اين درست بدان ماند كه علم به چيزي را حفظ اين علم دانسته‌اند. و اين موجب نمي‌گردد كه هر عالمي معتقد باشد؛ زيرا كه كلمه اعتقاد از روي مجاز بر علم اطلاق شده است و حقيقت عالم، آن كسي است كه آنچه را كرده، ‌از روي علمش نسبت به آن چيز يقين دارد؛ اگر بر آن توانايي داشته باشد.۲

ب) شواهد قرآني

1) عمل جوانح
(وَجَحَدُوا بِهَا وَاسْتَيْقَنَتْهَا أَنفُسُهُمْ).۳
سيدمحسن حكيم۴ در حقائق الاصول، محمد جعفر شوشتري در منتهي الدرايه۵ به نقل از ميرزاي قمي در قوانين و آيةالله اراكي در حواشي افاضة العوائد۶ آيةالله گلپايگاني ـ كه خود تعليقه‌اي بر درر الفوائد آيةالله شيخ عبدالكريم حايري است ـ تصريح كرده‌اند كه اعتقاد، عمل جوانح است و حقيقت آن غير از علم است.
2) آيه اخذ هوي به عنوان إله:
(مَنِ اتَّخَذَ إِلَهَهُ هَوَاهُ وَأَضَلَّهُ اللَّهُ عَلَى عِلْمٍ وَخَتَمَ عَلَى سَمْعِهِ وَقَلْبِهِ وَجَعَلَ عَلَى بَصَرِهِ غِشَاوَةً).۷

1.. ر.ک: توحيد الامامية، بخش مقدمات.

2.. الفروق في اللغة، ص۲۱۹.

3.. سوره نمل، آيه۱۴.

4.. حقائق الاصول، ج۱، ص۲۱۱: (قوله من الاعتقاد به) بيان لعمل الجوانح (قوله: وعقد) بيان للاعتقاد ومنه‌يظهر أن الاعتقاد ليس هو العلم ولا ملازماً له لامكان حصول العلم بالواقع مع عدم الاعتقاد به بل مع الاعتقاد بخلافه كما يشهد له قوله تعالي: (جَحَدُوا بِهَا وَاسْتَيْقَنَتْهَا أَنفُسُهُمْ) فكل منهما ينفك عن الآخر.

5.. منتهي الدرايه، ج۵، ص۱۰۰: والتحقيق انه لايكفي، فيه مجرد حصول العلم، بل لابد من عقد القلب علي مقتضاه وجعله ديناله، وعازماً علي الاقرار به في غير حال الضرورة والخوف بشرط أن لا يظهر منه مايدل علي الكفر.

6.. افاضة العوائد، ج۲، ص۳۶: وذلك لان الايمان ليس محض الاعتقاد؛ بل يحتاج مع ذلك الي التسليم المقابل للجحود الذي اشار اليه ـ تبارك وتعالي ـ بقوله (جَحَدُوا بِهَا وَاسْتَيْقَنَتْهَا أَنفُسُهُمْ) .

7.. سوره جاثيه، آيه۲۳.

صفحه از 35