هندسه دانش‏ های حديثی در انديشه و قلم شيخ بهايی - صفحه 103

1. دانش دراية يا مصطلح الحديث

علم درايه علمي است كه از انواع سند و متن حديث و كيفيت دريافت حديث و آداب نقل آن بحث مي‏كند.۱
در ميان عالمان اهل سنت حاكم نيشابوري (م405ق)، خطيب بغدادي (م 463ق) و ابن صلاح (م 643 ق) معروف‏ترين درايه نويسان هستند.۲
در ميان عالمان شيعه، اولين تأليف مستقل در موضوع مصطلحات به شهيد ثاني (م 965 ق) تعلق دارد. پدر شيخ بهايي (م984ق) و خود او (م1030ق) و ميرداماد (م1040ق) از ديگر دانشمندان اين علم هستند.۳
شيخ بهايي ـ كه در مباحث مقدماتي كتاب فقهي مشرق الشمسين به برخي از مباحث درايه و مصطلحات مي‏پردازد ـ كتاب فشرده خود، الوجيزه في علم الدراية را به طور متمركز به اين موضوع اختصاص داده است.
اين كتاب ده صفحه‏اي با وجود اختصار و كم حجمي ـ كه ويژگي برخي از آثار شيخ بهايي است ـ بدون اجمال و ابهام به بررسي همه مسائل علم درايه پرداخته است.
ده‏ها اصطلاح و تعريف و تقسيم بندي‏هاي بديع و دقيق، آن چنان مورد پسند عالمان ديگر واقع شده است كه معمولاً در همه كتب درايه از آن بهره كامل برده‏اند و آراي او را به عنوان رأي برتر برگزيده‏اند. اينك چند نمونه را بررسي مي‏كنيم:

الف: تعريف دراية الحديث

شيخ بهايي دراية الحديث را چنين معنا مي‏كند:
علمٌ يُبحَث فيهِ عن سندِ الحديثِ و متنِهِ و كيفيّةِ تَحمّلِهِ و آدابِ نقلِهِ؛۴
درايه علمي است كه از سند حديث و متن آن و چگونگي دريافت آن و آداب نقل آن بحث مي‏كند.
اين تعريف از چهار قسمت تشكيل شده است:
1. كليت سند حديث، و نه تك تك افراد آن، به عنوان مجموعه راويان و ويژگي‏هاي آن سند در علم درايه مورد بحث قرار مي‏گيرد.

1.. الوجيزه، ص۲.

2.. حاكم نيشابوري كتاب معرفة علوم الحديث؛ خطيب بغدادي الكفاية في علم الرواية و ابن صلاح مقدمة في علوم الحديث را نوشته‏اند.

3.. الرعاية في علم الدراية نوشته شهيد ثاني، وصول الأخيار نگاشته پدر شيخ بهايي و الوجيزه في علم الدراية تأليف خود اوست. ميرداماد الرواشح السماوية را نوشت و عبداللّه‏ مامقاني (م۱۳۵۱ق) مقباس الدراية را تأليف كرد. نهاية الدراية سيد حسن صدر (م۱۳۵۴ق) نيز از ديگر كتب مطرح در دراية الحديث است.

4.. الوجيزه، ص۲.

صفحه از 113