هندسه دانش‏ های حديثی در انديشه و قلم شيخ بهايی - صفحه 106

الف. شيوه اول: ارائه اقسام حديث بدون هيچ نوع طبقه بندي و رعايت نظم معيني؛كتاب‏هاي مقدمه ابن صلاح و تدريب الراوي سيوطي در اهل سنت و كتاب وصول الاخيار پدر شيخ بهايي چنين شيوه‏اي را پي گرفته‏اند. اين شيوه به لحاظ سامان دهي به مباحث، ساده‏ترين شيوه است و از هر گونه تكلف و اختلاف در تقسيم به دور است؛ اما شيوه مناسبي براي حالتي است که احاديث، همچون معجمها و يا دانش‏نامهها به صورت الفبايي ارائه شود.
ب. شيوه دوم: ارائه اقسام حديث بر اساس حكم به ضعف بودن يا عدم آن؛ در اين شيوه، خبر واحد ابتدا به چهار قسم صحيح، حسن، موثق و ضعيف تقسيم مي‏شود، سپس بقيه اقسام حديث در دو دسته ارائه مي‏شوند: دسته اول احاديثي كه به دليل اشكالاتي در سند يا متن، حكم به ضعف آنها مي‏شود و با عنوان (اقسام حديث ضعيف) مي‏آيند. و دسته‏اي ديگر كه با بررسي موردي آنها و با توجه به وضعيت سند يا متن مي‏توانند صحيح، حسن، موثق و يا ضعيف باشند. اين دسته با عنوان (اقسام مشترك حديث) يا (ما يشترك فيه الاقسام الاربعة و لا يختص بالضعيف) آمده‏اند. اين شيوه از رايج‏ترين شيوه‏هاي تقسيم‏بندي خبر واحد است.
شهيد ثاني در الرعايه آن را پي گرفته و پس از او نيز مورد توجه درايه‏نگاران بسياري قرار گرفته است. در ميان نگاشته‏هاي اهل سنت نيز طحان در تيسير مصطلح الحديث و صبحي صالح در علوم الحديث و ابن حجر در نخبة الفكر و قاسمي در قواعد التحديث از آن بهره برده‏اند.
محاسن اين شيوه آن است كه به اعتبار اقسام حديث توجه كرده است و خواننده در ابتداي تقسيم‏بندي به ضعيف بودن يا نبودن آن توجه دارد و او را آگاه مي‏سازد كه علم درايه تنها تعريف اصطلاح و واژه‏شناسي نيست، بلكه به قضاوت درباره اقسام حديث نيز مي‏پردازد. از معايب اين شيوه نيز دشواري فراگيري و آموزش است؛ چرا كه همه اقسام حديث را فقط در دو عنوان كلي مي‏گنجاند.
ج. سومين شيوه (شيوه بيشتر متأخران): آن است كه اقسام حديث را با توجه به مشابهت در ويژگي‏هاي خاص در سند يا متن طبقه بندي مي‏كنند؛ به طور مثال، اقسام معلق، مرسل، منقطع، معضل و مرفوع (در اصطلاح شيعه) را ـ كه همگي نوعي انقطاع سند دارند ـ در (تقسيم خبر به لحاظ اتصال يا انقطاع سند) مي‏آورند و اقسام حديث قدسي، مرفوع۱ (در اصطلاح اهل سنت)، موقوف۲ و مقطوع۳ را در (تقسيم خبر بر اساس گوينده اصلي آن) رده‏بندي مي‏كنند.
در اين شيوه، با وجود آن‏كه حكم و اعتبار حديث مغفول مي‏ماند، اما به لحاظ فراهم بودن امكان مقايسه بين اقسام حديث و توجه به مشابهت‏ها و تفاوت‏ها فهم آن آسان‏تر و آموزشي‏تر است. امروزه كه كتب علمي با روش‏هاي جديد آموزشي تدوين مي‏شوند، كتاب‏هاي دراية الحديث بيشتر از اين شيوه بهره

1.. مرفوع: در اصطلاح اهل سنت، حديثي است كه سندش به رسول خدا صلي الله عليه و آله منتهي شود و گوينده‏اش پيامبر صلي الله عليه و آله باشد.

2.. موقوف: حديثي است كه به طبقه اصحاب منتهي شود و گوينده آن يكي از اصحاب پيامبر صلي الله عليه و آله باشد.

3.. مقطوع: حديثي است كه در طبقه تابعيان قطع شده و به بالاتر نرسد. گوينده آن يكي از تابعيان است.

صفحه از 113