هندسه دانش‏ های حديثی در انديشه و قلم شيخ بهايی - صفحه 107

مي‏برند.۱ ابن حجر عسقلاني (م852 ق) در شرح نخبة الفكر اولين دانشمندي است كه از اين شيوه استفاده كرده است. شيخ بهايي نيز اولين دانشمند شيعي است كه تقسيم‏بندي احاديث را در الوجيزه بر اين اساس سامان داده است.

2. دانش فقه الحديث

دانش فقه الحديث، يا روش فهم حديث، به جهت آن‏كه با متن سخنان معصومان عليهم السلام در ارتباط است، ارزش و جايگاه ويژه‏اي در ميان ساير دانش‏هاي حديثي دارد. علوم ديگر حديثي، هم‏چون رجال و درايه، مقدمه دستيابي به فهم برتر از كلمات معصومان عليهم السلام يا حجيت آن هستند. اين امر مورد توجه دانشمند بزرگ ما، شيخ بهايي نيز بوده است. به همين جهت، در آثار متعددش فوايد نابي را در معارف حديثي ارائه كرده است. شيخ بهايي در كتاب اربعين حديث، به طور كامل، به معارف حديثي پرداخته و چهل حديث قابل استفاده عموم را شرح و توضيح داده است. و در شرح كتاب من لا يحضره الفقيه روايات فقهي شيخ صدوق را در بخشي از باب طهارت شرح و تفسير نموده است.
حبل المتين و مشرق الشمسين نيز دو كتاب پر ارزش و دقيق شيخ در فقه و احكام هستند از آن‏جا كه سبك فقهي اين دو كتاب، به پيروي از كتب فقهي سده‏هاي پيشين، فقه مأثور (روايي) است، بيشترين تلاش مؤلف بر فهم دقيق و ضابطه‏مند از احاديث فقهي متمركز شده است.
هم‏چنين در كتاب‏هاي مفتاح الفلاح در دعا و آداب و اعمال شبانه روز، و حدائق المقربين (شرح صحيفه سجاديه)، هنرنمايي‏ها و موشكافي‏هاي فقه الحديثي خود را نمايان ساخته است. نكته‏اي كه شايسته توجه است، روش‏مند بودن تلاش شيخ در اين كتاب‏ها و استفاده از شيوه‏هاي رايج در ميان فقها و محدثين در فهم متن و فهم مقصود از احاديث است كه به شايستگي از عهده آن بر آمده است.
برخي از روش‏هاي فقه الحديثي شيخ را مورد بررسي قرار مي‏دهيم:

1. ترجمه دقيق:

برخي از واژه‏ها در تركيب‏هاي متفاوت، معاني گوناگون افاده مي‏كنند. شارح حديث، بهترين و مناسب‏ترين معنا را كه با سياق حديث سازگار باشد، انتخاب و به خواننده‏اش ارائه مي‏كند. شيخ بهايي در اين عرصه تلاشي ستودني دارد. او پس از بيان معناي لغوي واژه، به معاني محتمل در اين تركيب مي‏پردازد و سپس مناسب‏ترين آنها را انتخاب مي‏كند؛ به عنوان نمونه در حديث «من حفظ علي امتي اربعين حديثا...»۲ در معناي واژه «حفظ»، سه احتمال مطرح كرده و به جهت تناسب با سياق عبارت و سازگاري با قراين تاريخي صدر اسلام در كيفيت حفظ حديث، يكي از آنها را بر مي‏گزيند.۳ يا در معناي سماع در حديث

1.. كتاب‏هايي كه سازمان مطالعه و تدوين كتب علوم انساني دانشگاه‏ها (سمت) به طبع مي‏رساند، چنين ويژگي دارد.

2.. اربعين شيخ بهايي، حديث اول.

3.. همان، ص۶۳.

صفحه از 113