باران در روايات - صفحه 163

امام علي رستاخيز با شکوه طبيعت، در پي نزول باران را چنين ترسيم فرمودهاند:
بدين سان خداوند کارواني از ابرهاي پي در پي روان ميسازد تا چونان مادري مهربان کودک طبيعت را در آغوش گيرد و بادهاي سرد جنوبي در دوشيدن شيرش ـ که همان شبنم باران است ـ نقش خود را ايفا کند. تو گويي سينه طبيعت رگ کرده و با رگبارش زمين را سيراب ميسازد و بدين سان چون ابر، زمين را زير پستان پر بارانش ميگيرد و بار گراني را که آبستن آن است، فرو ميبارد؛ در زمين خشک، گياه و از کوههاي عريان انواع سبزهها ميرويد. اينک اين زمين است که با آرايش گل و گياه خود، به نشاط آمده و با پوشاک نرم و فاخري که از شکوفهها به تن نموده به خود ميبالد و به انواع زيورهايي که از فروغ خرمي گل و گياهان به تن نموده فخر ميفروشد.۱

ارتباط بين نزول باران و معنويت

ارتباط بين نزول باران و معنويت در کتب آسماني و نيز روايات اسلامي مطرح و بر آن تأکيد شده است.
قرآن کريم به زيباي بيان ميکند که اگر مردم پاک و پرهيزگار شوند، رحمت الهي بيشتر نازل ميشود و گاه بر اثر گناهان بارش کم ميگردد. قرآن ميفرمايد:
اگر مردم شهرها ايمان آورده و به تقوا گراييده بودند، به يقين برکاتي از آسمان و زمين برايشان ميگشوديم؛ ولي تکذيب کردند. پس به هکيفره دستاوردشانه گريبانه آنان را گرفتيم.۲
و نيز قرآن ميفرمايد که هود به قومش چنين ميگفت:
اي قوم من، از پروردگارتان آمرزش بخواهيد، سپس به درگاه او توبه کنيد تا از آسمان باراني پيوسته بر شما بباراند.۳
و نيز ميفرمايد:
اگر به طريقه راست پايداري کنند، از آبي فراوان سيرابشان کنيم.۴
تورات نيز همانند قرآن، بين نزول برکات آسماني و توبه و استغفار مردم رابطه برقرار ميکند و بيان مي‌کند که گناه مانع نزول باران، و توبه و استغفار باعث بارش باران بر زمين ميشود. نمونه را بنگريد:
براي خود بتها مسازيد و تمثال تراشيده و ستوني به جهت خود برپا منماييد و سنگي مصور در زمين خود مگذاريد تا به ان سجده کنيد.... اگر در فرايض من سلوک نماييد و

1.. نهج البلاغه، خطبه ۹۰:... قد اسف هيدبه تمريه الجنوب در راهاضيبه و دفع شابيبه... فهي تبتهج بزينه رياضها و تزدهي بما البسته من ريط از اهيرها و حليه ما سمطت به من ناضر انوارها.

2.. (وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى آمَنُواْ وَاتَّقَواْ لَفَتَحْنَا عَلَيْهِم بَرَكَاتٍ مِّنَ السَّمَاء وَالأَرْضِ وَلَـكِن كَذَّبُواْ فَأَخَذْنَاهُم بِمَا كَانُواْ يَكْسِبُونَ) (سوره اعراف، آيه ۹۶).

3.. (وَيَا قَوْمِ اسْتَغْفِرُواْ رَبَّكُمْ ثُمَّ تُوبُواْ إِلَيْهِ يُرْسِلِ السَّمَاء عَلَيْكُم مِّدْرَارًا) (سوره هود، آيه ۵۲).

4.. (وَأَلَّوِ اسْتَقَامُوا عَلَى الطَّرِيقَةِ لَأَسْقَيْنَاهُم مَّاء غَدَقًا) (سوره جن، آيه ۱۶).

صفحه از 172