طبق قرائن تاريخي اکثر کتابهاي حديثي سه قرن اول در قرن چهارم وپنجم وجود داشته است رجوع به دو کتاب رجال النجاشي والفهرست طوسي، ميتواند اين ادعا را ثابت نمايد ۱ . امّا با توجه به کاربرديتر بودن جوامع حديثي نگاشته شده در قرن چهارم و پنجم، بيشتر مورد توجه قرار گرفتند و به مرور زمان بسياري از کتابهاي حديثي قرون گذشته به صورت مستقلّ ناياب و از ميان رفته و تعداد بسيار اندکي به دست ما رسيده است ۲ . بدين ترتيب، جوامع حديثي نگارش يافته در قرن چهارم و پنجم به مصادر اوليه حديثي بدل شدند.
منابع احاديث اثناعشر
احاديث اثناعشر به صورت گسترده در منابع حديثي قرن چهارم و پنجم گرد آوري شده است ۳ . عدم دستيابي به منابع قديميتر از سوي برخي از خاورشناسان و دگرانديشان موجب ترديد آنان در قدمت منابع اين احاديث در پيش از قرن چهارم شده است .
اما خوشبختانه احاديث اثناعشر در تعداد قابل توجهي از معدود تأليفات حديثي سه قرن نخست وجود دارد. ۴ دو کتاب بصائر الدرجات و المحاسن کتابهايي است که اتان کلبرگ براي اثبات قديمي نبودن منابع احاديث اثناعشر به آنها استناد کرده، و ادعا نموده که احاديث اثناعشر در اين دو کتاب وجود ندارد. در اين نوشتار عدم صحت اين ادعا به اثبات ميرسد.
افزون بر آن با بررسي تعدادي از اسناد احاديث اثناعشر، برخي از منابع مفقود، اما قديمي اين احاديث بازيابي ميگردد. در صفحات پيشين گفته شد که بسياري از کتابهاي حديثي نگارش يافته در سه قرن اول در جوامع حديثي قرن چهارم گنجانده شده و به مرور از ميان رفتهاند، اما در اسناد رواياتي که به دست ما رسيده، قرايني وجود دارد. که ميتوان با استفاده از آن تعدادي از اين کتابها را شناسايي نمود. لازم است پيش از معرفي قراين؛ نکاتي را يادآور شويم.
يک: صاحبان کتب حديثي در سه قرن اول؛ در بسياري از اوقات نامي براي جزوات حديثي خود نميگذاردند و اين کتابها بيشتر به نام موضوع يا مؤلف شناخته ميشد. به همين دليل، با روش منبعيابي فقط ميتوان اصل کتاب را مستند به نام مؤلف ثابت نمود.
1.. نجاشي در الرجال و شيخ طوسي در الفهرست به معرفي صدها کتاب از محدثين سه قرن اول پرداختهاند.
2.. ر.ک: الذريعة، ج ۲، ص ۱۳۴؛ وسائل الشيعة، ج ۲۰، ص ۷۵.
3.. ر.ک: الکافي، ج ۱، ص ۵۲۵، ح ۱ و ص ۵۳۵، ح ۲۰؛ تفسير العياشي، ج ۱، ص ۱۴، ح ۲ و ص ۲۵۳، ح ۱۷۷؛ الغيبة للنعماني، ص ۶۵، ح ۱ و ص ۱۰۴، ح ۳۰؛ کمال الدين، ص ۲۵۶، ح ۱ و ص ۲۷۰، ح ۱۵؛ ص ۲۷۴، ح ۲۵؛ ص ۲۸۰، ح ۲۷ و ص ۲۸۴، ح ۳۷ و ص ۳۰۸، ح۱ و ص ۳۱۳، ح ۴؛ الخصال، ص ۴۷۵، ح ۳۸ و ص ۴۸۰، ح ۵۱؛ کتاب من لا يحضره الفقيه، ج ۴، ص ۱۸۰، ح ۵۴۰۶ و ح ۵۴۰۸؛ الامالي للصدوق، ص ۷۸، ح ۴۵؛ ص۱۷۲، ح ۱۷۵؛ ص ۱۹۴، ح ۲۰۵؛ ص ۳۸۵، ح ۴۹۵؛ ص ۴۱۹، ح ۵۵۷ و ص ۷۲۸، ح ۹۹۸؛ التوحيد، ص۸۱، ص ۳۷؛ معاني الاخبار، ص ۹۰، ح ۴ و ص ۱۲۶، ح ۱؛ علل الشرايع، ص ۹۶، ح ۶؛ الارشاد، ج ۲، ص ۳۴۵، ح ۱ و ص ۳۴۷، ح ۷؛ الاختصاص، ص ۲۰۷، و ص ۲۱۰؛ الأمالي للمفيد، ص ۲۱۷، ح ۴؛ کنز الفوائد، ص ۱۳۷، ح ۱۰۱ و ص ۱۵۵، ح ۱۱۴؛ دلائل الامامة، ص۴۴۶، ح ۴۲۱؛ ص ۴۴۷، ح ۴۲۳ و ح ۴۲۴؛ ص ۴۵۳، ح ۴۳۱ و ح ۴۳۲؛ مئة منقبة، ص ۳۸؛ ص ۵۹؛ ص ۷۱ و ص ۱۲۴.
موضوع دو کتاب کفاية الاثر و مقتضب الاثر نيز احاديث اثناعشر است.
4.. اين کتب عبارتاند از: ۱. کتاب سليم بن قيس، ۲. اصل عصفري، ۳. بصائر الدرجات، ۴. مختصر اثبات الرجعة، ۵. کتاب المحاسن، ۶. کتاب تفسير القمي.