احاديث اثناعشر در منابع سه قرن نخست شيعه - صفحه 92

2. اثبات اعتبار کتاب

اگر کسي دليل وثاقت ابان را نپذيرد و طريق به کتاب سليم را ضعيف بشمارد، بايد براي اثبات اعتبار کتاب از تأييدات محدثين و عالمان شيعه بهره بگيرد.
بسياري از محدثين، مانند ابن شاذان، کليني، صدوق، نعماني، شيخ مفيد، شيخ طوسي و سيد مرتضي و...، روايات سليم را در کتاب‌‌‌‌‌هاي خود آورده‏اند. علامه مجلسي در اين باره مي‏فرمايد:
کم است تعداد اصول و کتاب‌‌‌‌‌هاي متداولي که از مثل روايات سليم خالي باشد ۱ .
نقل روايات سليم در کتب معتبر حديثي حکايت از اعتبار کتاب سليم بن قيس نزد محدثين دارد.
بسياري از عالمان شيعه نيز کتاب سليم بن قيس را معتبر و صحيح مي‏دانند . در ذيل نمونه‏هايي را مي‏آوريم.
الف) نعماني اين کتاب را معتبر و از اکبر اصول حديثي که مورد مراجعه و اعتماد شيعه بوده، مي‏داند ۲ .
ب) نجاشي ۳ و شيخ طوسي ۴ پس از معرفي سليم عبارت «له کتاب» را به کار برده‏اند. اين عبارت نشان مي‏دهد که آنان ترديدي در انتساب کتاب به سليم نداشته‏اند ۵ .
ج) سيد بن طاوس ۶ و محمد تقي مجلسي ۷ متن و محتواي کتاب را دليل صحت کتاب دانسته‏اند.
د) شيخ حر عاملي کتاب سليم بن قيس را از جمله کتب معتبر معرفي مي‏کند ۸ .
ه ) علامه محمد باقر مجلسي در باره کتاب سليم بن قيس گفته است:
اخبار کتاب سليم بن قيس با رواياتي که با سندهاي صحيح در اصول معتبر روايت شده مطابق است ۹ .
اشکال دوم: چگونه مي‏توان ثابت نمود کتابي که هم اکنون به نام کتاب سليم بن قيس در دسترس قرار دارد، همان کتابي است که سليم در اختيار ابان قرار داده است.
جواب: در پاسخ اين اشکال يادآور مي‏شويم که ما به دنبال اثبات تمام روايات کتاب نيستيم، بلکه تنها در صدديم وجود احاديث اثناعشر در نسخه اصلي کتاب سليم بن قيس را ثابت نماييم. قراين ذيل مي‏تواند ما را به اين هدف برساند.

1.. بحار الأنوار، ج ۳۰، ص ۱۳۴.

2.. ر.ک: الغيبة للنعماني، ص ۱۰۱، ح ۴.

3.. ر.ک: رجال النجاشي، ص ۸ .

4.. ر.ک: الفهرست للطوسي، ص ۱۴.

5.. ر.ک: رجال النجاشي، ص ۸؛ الفهرست للطوسي، ص ۲۳۰.

6.. ر.ک: التحرير الطاوسي، ص ۲۵۳.

7.. ر.ک: روضة المتقين، ج ۱۴، ص ۳۷۲.

8.. ر.ک: وسائل الشيعة، ج ۲۰، ص ۳۶، و ص ۴۱.

صفحه از 106