ارزيابي جرح علي بن محمد بن قُتيبه - صفحه 176

نيشابوري است۱ . طوسي وي را از صحابيان امام رضا، هادي و عسكري عليهم السلام برشمرده و به اجماع رجاليان از ثقات و بزرگان أصحاب اماميه است كه داراي تأليفاتي نيز هست۲ .

ج. فضل بن شاذان

إبن قتيبه در عِداد تلاميذ خاصّ و بلکه رفيق فضل بن شاذان (م260 ق) ـ که از صحابيان امام رضا، جواد، هادي و عسکري عليهم السلام ، است ـ به شمار مي‌آيد. طوسي و نجاشي تنها ابن قتيبه را در زمره شاگردان فضل برشمرده‌اند۳ . طبق ارزيابي و محاسبه اين جانب، وي از جهت کثرت روايت از ابن شاذان در رتبه دوم و پس از محمّد بن اسماعيل نيشابوري قرار گرفته و به گفته برخي از رجاليان، در رتبه پيش از وي قرار مي‌گيرد۴ . روايت وي از فضل در رجال الکشّي، من لايحضره الفقيه، و ساير تأليفات صدوق و منابع بنيادين ديگر حديثي، منقول است۵ . پروفسور مادلونگ، انديشمند برخواسته از مغرب زمين، مي‌نويسد:
در نيشابور، شيعه امامي با كوشش‌هاي فضل پسر شاذان، محدّث بلند نام امامي، دانشمند، فقيه، متكلّم و صاحب كتاب‌هاي بسيار ـ كه نظريه‌هاي مستقل داشت ـ رواج فراوان يافت. او به سبب كاربرد رأي و انديشه در فقه و كلام شهرت دارد، بويژه به همين سبب بر او خُرده مي‌گرفتند. شاگرد و مريد او، علي پسر محمّد، پسر قتيبه نيشابوري، كتاب‌هاي فراوان و آموزه‌هاي وي را رواج داد۶ .
بنا بر اين، ابن قتيبه در غربت تشيع و در زمان حاكميت بي رقيب كرّاميان، معتزليان و حنفيان، در منطقه خراسان با تمام وجود براي توسعه و تقويت ديدگاه‌هاي شيعي تلاش كرده، و کساني که فضل را درک نکردند، با واسطه وي ميراثش را تلقّي کردند.

1.. تهذيب الأحكام، ج ۴، ص ۲۰۹، ح ۱۲؛ الإستبصار، ج ۲، ص ۹۷، ح ۷؛ من لا يحضره الفقيه، ج ۳، ح ۴۳۳۱؛ كمال الدين و تمام النعمه، ص ۳۳، ۲۸۷، ۳۴۲، ۳۷۸، ۴۱۱، ۴۳۳، ۴۸۱، ۴۸۲؛ التوحيد، ص ۲۴۲، ح ۴ و ص ۴۱۶، ح ۱۶؛ معاني الأخبار، ص ۱۸۰، ح۱؛ الأمالي ص۱۶۳؛ وسائل الشيعه، ج ۱، ح ۱۸۳؛ ج ۳، ح ۳۰۰۶؛ ج ۱۰، ح۱۳۸۱۰؛ ج ۱۶، ح ۲۱۰۶۳؛ ج۲۰، ح ۲۵۷۷۵؛ ج ۲۱، ح ۲۷۵۲۳؛ ج ۲۷، ح ۳۳۲۹۷ و۳۳۴۲۶ و۳۴۰۴۴؛ مستدرك الوسائل، ج ۱۳، ح ۱۴۹۳۴.

2.. رجال الطّوسي، ش ۵۲۷۰ و۷۶۸۷ و۵۸۴۱؛ رجال النّجاشي، ش ۳۵۷؛ فهرست الطّوسي، ش۲۵۰.

3.. رجال النّجاشي، ش۸۴۰ و۸۸۸؛ فهرست الطّوسي، ش ۵۶۴؛ رجال الطّوسي، ش ۶۱۵۹.

4.. الجامع في الرّجال، ج ۲، ص ۵۶۵، ش ۱۰۸۳۱.

5.. رجال الکشّي، ش ۵۶ و۱۰۴ و۱۵۴ و۲۷۹ و۳۶۷ و۳۸۰ و۴۵۳ و۵۵۸ و۶۵۷ و۷۷۵، ۷۸۸ و۹۰۲ و۹۰۴ و۹۱۰ و۹۱۱ و۹۱۲ و۹۲۰ و۹۲۵ و۹۲۶ و۹۲۹ و۹۵۱ و۹۷۹ و۱۰۳۳؛ من لا يحضره الفقيه، ج ۴، ص ۴۱۹، ش ۵۹۱۵؛ كمال الدين و تمام النعمه، ص ۲۳۹، ۲۴۰، ح۶۰ ، ۶۱ و۶۲؛ عيون أخبار الرضا عليه السلام ، ج ۱، ص ۱۰۹، ‌ح ۹؛ ج ۱، ص ۱۸۷، ح ۱؛ ج ۲، ص ۱۰۶، ح ۱، ص ۱۲۹ح ۱؛ التوحيد، ص ۷۶، ح ۳۲ و ص ۲۶۹، ‌ح ۶؛ علل الشرايع، ج ۱، ص۷ و۲۵۱، ح ۹؛ الخصال، ص ۵۸، ح۷۹؛ صفات الشيعه، ص ۵۰؛ الغيبة؛ ص۲۳؛ وسائل الشيعه، ج ۲، ش ۲۱۷۳، ۲۲۳۲، ۲۴۰۶؛ ج ۳، ش ۳۰۶۶، ۳۷۱۳؛ ج ۵، ش ۵۹۸۱، ۶۹۷۷ ، ۷۰۲۹؛ ج ۷، ش ۹۴۲۲؛ ج ۸ ، ش ۱۱۱۵۵؛ ج ۱۵، ش ۲۰۶۲۶؛ ج ۵، ش۳۲۱۳۳؛ مستدرك الوسائل، ج ۲، ش ۲۸۲۱؛ ج ۴، ش ۵۲۰۰؛ ج ۱، ش ۱۳۱۴۰؛ بحارالانوار، ج ۱، ص ۵۰ و۵۱؛ ج ۳، ص ۲۲۸؛ ج ۴، ص ۸۵ و۲۹۶؛ ج ۵، ص ۳۰؛ ج ۵، ص ۱۵۷؛ ج ۶ ، ص ۵۸؛ ج ۸ ، ص ۱۹۷؛ ج ۱۰، ص ۳۵۲؛ ج ۱۸، ‌ص ۳۱۲؛ ج ۲۳، ص ۱۱۰؛ ج۲۳، ۱۳۵؛ ج ۳۳، ص ۱۰؛ ج ۴۲، ص ۶۸ ؛ ج ۴۴، ص ۲۲۵؛ ج ۴۵، ص ۱۷۶؛ ج ۴۶، ص ۱۹۷؛ ج ۴۷، ص ۳۲۴ و۴۰۳؛ ج ۴۹، ص ۲۶؛ ج۴۹، ص ۱۱۳؛ ج ۵۱، ص ۴۳، ۷۵، ۷۶، ۱۲۰، ۱۳۴ و۱۴۶؛ ج ۵۲، ص ۹۷، ۱۱۲، ۱۱۳، ۲۸۲، ۲۸۵ و۲۸۸؛ ج ۵۴، ص ۸۰؛ ج ۵۹، ص۹۱؛ ج ۶۲ ، ص ۱۷۶، ۲۰۴ و۳۱۱؛ ج ۶۳ ، ص ۳۶، ۴۸۴ و۴۹۲؛ ج ۶۵ ، ص ۲۶۱؛ ج ۷۶، ص۲۳۷؛ ج۸۷ ، ص۴.

6.. فرقه‌هاي اسلامي، ص۱۳۷.

صفحه از 189