روش‌شناسي « منهاج البراعة في شرح نهج البلاغة » - صفحه 216

و من أراد الاطلاع عليها فليراجع إلي کتاب المبدأ و المعاد، و السّفر الالهي من الاسفار للصّدر الشيرازي، و باضافة ما اختاره هناک إليها يرتقي الأقوال إلي سبعة هذا.۱
و يا:
و التّفصيل في ذلک المقام موکول إلي الکتب الکلامية، و من أراد اقتباس النّور في هذا الباب من کلام الأئمة فعليه بالرّجوع إلي باب الفرق بين الرّسول و النّبي و المحدّث، و هو ثالث أبواب کتاب الحجّة من الکافي.۲

عنوان‌دهي، تقسيم‌بندي و شرح موضوعي سخنان امام

‏قسمت‌ها و فقرات مختلفي که توضيح و شرح خاصي را مي‌طلبيده با عنوان دهي متناسب با فراخور بحث، مطلب را جدا کرده و سپس به توضيح آن پرداخته است. اين نکته در جاي جاي شرح، بويژه در خطبه‌ها و نامه‌ها به وضوح هويداست، ولي در حکمت‌ها نمود کمتري دارد؛ به عنوان نمونه ذيل خطبه 102 عنواني با نام«في فوائد العزلة و خمول الذکر» باز کرده و کوشيده تا فوايدي را که براي عزلت گزيني و مناجات با خدا در دوري از خلق مي‌توان برشمرد، بيان کند.۳ همچنين در ادامه، با توجه به کلام امام بحث را به سمت نمّامي و سخن چيني برده و سخناني در اين باب ايراد کرده است.۴ يا در قسمتي از شرح خود ذيل کلامي از امام که مي‌فرمايد: «اللّهمّ إنّي أوّل من أناب و سمع و أجاب‏ ...». عنواني باز کرده به اين نام: «تنبيه لا خلاف بين المسلمين إلّا من شرذمة من العامة العثمانية في أنّ أمير المؤمنين عليه السلام سبق النّاس کلّا إلي الاسلام و التّوحيد».۵
شايان ذکر است شارح در برخي خطبه‌ها، نامه‌ها و يا حکمت‌ها که به نظر خود نياز به توضيحي مجزا و مفصل دارد، با الهام از سخن امام و با عنواني مناسب، کوشيده سخنان امام را دسته‌بندي کند و سپس به نتيجه‌گيري بپردازد. اين امر از جمله روش‌هاي ستودني شارح به شمار مي‌آيد؛ به عنوان نمونه: در خطبه قاصعه ذيل کلام امام عصمت ملائکه۶ يا در ادامه افضليت انبيا بر ملائکه۷ را بسط مي‌دهد. همچنين در خطبه 90 انواع قدرت‌هاي خداوند را تقسيم‌بندي کرده است.۸ ذيل فصل دوم از خطبه 102 نيز به شکل «الفائده» به ترتيب، کلام امام را به شکل موضوعي شرح داده است.۹ و همچنين است در

1.. همان، ج ۱، ص۳۶۶.

2.. همان، ج ۲، ص ۱۵۳.

3.. همان، ج ۷، ص ۱۹۱ ـ ۲۰۲.

4.. همان، ج ۷، ص ۲۰۲ ـ ۲۰۶.

5.. همان، ج ۸ ، ص ۲۶۶.

6.. همان، ج ۶، ص ۳۹۵ ـ ۴۰۰.

7.. همان، ج ۶، ص۴۰۰ ـ ۴۰۳.

8.. همان، ج ۷، ص ۱۶ ـ ۲۹.

9.. همان، ج ۷، ص ۱۹۲ ـ ۲۰۸.

صفحه از 244