روش‌شناسي « منهاج البراعة في شرح نهج البلاغة » - صفحه 228

ه : استفاده از آموزه هاي عرفاني

گاهي مؤلف از اقوال عرفا بهره برده است؛ مثلاً در بخشي مي‌نويسد:
و لبعض العرفاء في تفسير کلامه عليه السلام تقرير آخر لا بأس بتحريره، قال: الدّين الانقياد و الطاعة، و المراد من أوّلية المعرفة للانقياد إمّا توقفه عليها، أو کونه ابتداء له.۱
يا در بخشي ديگر مي‌نويسد:
و العرفاء المتألّهون حکموا بسريان نور المحبّة له و الشوق إليه سبحانه في جميع المخلوقات علي تفاوت طبقاتهم... .۲
و هم چنين در جايي ديگر آورده:
أما العرفاء المحقّقون فلا يثبتون الحدث أصلا و رأسا فإنّ شهود التوحيد ينفيه عن أصله ثمّ يثبته بعد نفيه بالحقّ بمعني تجلّي الحقّ مع الايات بوجوهه في الصّور...۳

و: نقل و نقد افکار صوفيانه

چنان که در خصوصيات کلي شرح منهاج برشمرديم، شارح در موارد متعددي اقوال صوفيان را نقل و در برابر آن‌ها موضعي دفاعي گرفته است. وي علاوه بر منقولاتي از صوفيان لا به لاي شرح برخي سخنان امام، فصلي مجزا و مفصل به معرفي، اقسام فرقه‌ها،۴ مطاعن وارده بر ايشان۵ ، افعال خارق‌العاده و منشأ اين اعمال۶ ، آراء و عقايد،۷ اخبار و روايات منصوصه در ذم ايشان۸ و... پرداخته است. البته شارح، عقايد ايشان را در لا به لاي همين نکات پيش گفته به نقد کشيده است. شارح، ذيل ديگر سخنان نيز اقوال آنها را بيان و سپس نقد کرده است.۹

ز: استفاده از رويدادهاي تاريخي

مؤلف با توجه به فراخور بحث، در بيشتر موارد از نقل تاريخ و رويدادهاي تاريخي فروگذار نکرده است. استفاده وي از تاريخ بسيار زياد است؛ به عنوان نمونه از جمله بهره‌گيري‌هاي تاريخي شارح مي‌توان به

1.. همان، ج ۱، ص ۳۲۳.

2.. همان، ج ۶ ، ص ۱۱۵.

3.. همان، ج ۱۹، ص ۲۵۰.

4.. همان، ج ۱۳، ص ۳۸۷ ـ ۴۰۹.

5.. همان، ص ۳۶۲ ـ ۳۸۷.

6.. همان، ص ۳۳۰ ـ ۳۶۱.

7.. همان، ص ۱۴۱ ـ ۳۲۰.

8... همان، ج ۱۴، ص۲ ـ ۲۱.

9.. براي مطالعه بيشتر ر.ک: همان، ج ۵، ص ۳۶۶؛ ج ۱۰، ص ۳۵۵؛ ج ۱۲، ص۱۵۹؛ ج ۱۹، ص ۲۰۴، ۲۱۴، ۲۴۵ و.... .

صفحه از 244