و ... از اين منابع غير مستقيم بسيار بهره بردهاند. شبيري زنجاني در باره اين ويژگي قاموس الرجال ميگويد:
... ايشان در اثر کثرت تنبيهات و کثرت احاطهاي که بر علم رجال داشتهاند، گاهي مطلب دور از ذهني را از يک مطلب شعري يا يک مطلب تاريخي براي موضوع رجالي کشف کردهاند و براي مطالب رجالي به کار بردهاند و اين ابتکاري است که کمتر کسي دارد ... ايشان چون در رجال سير کرده و جهات تاريک و مبهم رجال را ميداند، يک وقت در شعري مطلبي مييابد که متنبه ميشود که اين شعر آن نقطه تاريک را روشن ميکند ...۱
برخي از منابعي که شوشتري در اين زمينه از آنها استفاده ميکند، عبارتاند از: شرح نهج البلاغه ابن ابي الحديد؛ جمهرة اللغة ابن دريد؛ تاريخ مدينة دمشق ابن عساکر؛ المعارف ابن قتيبه دينوري؛ حلية الاولياء ابو نعيم اصفهاني ؛ البيان و التبيين و الحيوان ابو عمرو جاحظ؛ الانساب سمعاني؛ الكامل في اللغة مبرد؛ تاريخ الطبري؛ تاريخ اليعقوبي؛ مروج الذهب مسعودي؛ الانساب بلاذري؛ مقاتل الطالبيين؛ صفين نصربن مزاحم و ...
شوشتري اين منابع غير مستقيم (اطلاعات رجالي منابع غير رجالي)را عموماً با چهار رويکرد به کاربرده است:
الف. معرفي و ارزيابي راويان؛ از رد پاهاي رجالي در کتب تاريخي، حديثي، و ... ميتوان در معرفي و ارزيابي راوياني که در کتب رجالي معرفي و ارزيابي نشدهاند، بهره گرفت.
شوشتري با همين منبع، گهگاه عنوان يک راوي را به کتب رجال افزوده است؛ براي مثال، وي نام «ابان ابن محمود»را به عنوان يکي از راويان ائمه عليهم السلام از کتاب ابن ابي الحديد يافته و او را در کتاب رجالي خود آورده است.۲ در کتاب ابن ابي الحديد آمده است:
... روي ان رجلاً من الشيعة و هو ابان ابن محمود كتب الي الرضا عليه السلام اني قد شككت ...۳
شوشتري در شرح حال «معافي بن عمران» عبارت فهرست الطوسي را در باره او ميآوردکه: «له کتاب رواه محمد بن عبدالله بن عمار».۴ شوشتري در ارزيابي و تعيين وثاقت و امامي بودن او از کتاب تاريخ بغداد استفاده ميکند و سکوت خطيب در باره مذهب او را به معناي عامي بودن او برميشمارد. شوشتري بر اساس روايتي در آن کتاب حکم به ناصبي بودن او کرده است؛ زيرا خطيب در کتابش آورده است:
1.. «قاموس الرجال و صاحب آن»، ص۱۳.
2.. قاموس الرجال، همان، ج۱، ص۹۳.
3.. شرح نهج البلاغه، ج۱۴، ص۶۸.
4.. فهرست الطوسي، ص۱۶۹.