منابع غير مستقيم فن رجال؛ گونه‌ها و کاربردها از نگاه علامه شوشتري در قاموس الرجال - صفحه 59

در چندين روايت، به صورت مستقيم، از امام صادق عليه السلام روايت کرده است.
و هذا روي عن الصادق عليه السلام في خبر العيون المتقدم و في خبر في [باب] تدليس عليه السلام و كذا في [باب] عتقه و [باب] زيادات تلقينه و [باب] زيادات صلوة امواته و [باب] احكام جماعته و [باب] ذم دنيا الكافي.۱
در جايي ديگر، با همين روش به نقد نظر شيخ طوسي پرداخته است. او در شرح حال «هشام بن احمر الکوفي» اشاره مي‌‌کند که رجال شيخ او را جزء اصحاب امام صادق عليه السلام ذکر کرده و گفته از امام کاظم عليه السلام نيز روايت کرده است.۲ شوشتري در نقد اين نظر شيخ مي‌‌گويد که با بررسي روايات او به روايت ايشان از امام صادق عليه السلام دست نيافتم. ايشان فقط به صورت بي واسطه از امام کاظم عليه السلام و با واسطه «سلمه» از امام صادق عليه السلام روايت کرده ‌است.
لم نقف علي روايته عن غير الکاظم عليه السلام کما في الكافي [باب] الرجل يقتل المملوک و في [باب] شراء العقارات و في [باب] فضل التجارة، و ... انما روي عن سلمه، عن الصادق عليه السلام في [باب] صدقات نبي وصية الكافي.۳
ابن غضايري در شرح حال «عبدالله بن الحکم الأرمني» گفته است که گفته مي‌‌شود عبدالله بن الحکم از ابي عبدالله عليه السلام روايت کرده است.۴ ابن غضايري روايت اين راوي را از امام صادق عليه السلام در هاله‌اي از ابهام مي‌‌داند و معتقد است که در باره روايت او ترديد وجود دارد. شوشتري اين ترديد ابن غضايري را بي‌جا شمرده و مي‌‌گويد که او قطعاً از امام صادق عليه السلام روايت کرده و اين روايت در باب بينات کتاب التهذيب آمده است.۵
شوشتري با همين روش، منکر وجود برخي از راويان شده است؛ براي مثال، در شرح حال «مفضل بن سعيد بن صدقة الحنفي» مي‌‌گويد از آنجا که نامي از او در روايات برده نشده است، اين راوي وجود خارجي ندارد:
و حيث لم يرد في خبر محقق ... فاصل وجوده غير محقق.۶
همچنين، در شرح حال «يحيي بن حماد» مي‌‌گويد از آن جا که در هيچ خبري نام او وارد نشده و فقط کشي او را ذکر کرده است و نسخه کشي نيز تصحيفات بسياري دارد، اين راوي نمي‌تواند

1.. همان، ص۲۹۰.

2.. رجال الطوسي، ص۳۱۹.

3.. قاموس الرجال، ج۹، ص۳۱۶.

4.. رجال ابن الغضائري، ج۳، ص۲۷۸.

5.. قاموس الرجال، ج۵، ص۴۳۳.

6.. همان، ج۹، ص۹۱.

صفحه از 68