بررسي رويكرد مقدس اردبيلي به اخبار و روايات سبب نزول - صفحه 115

روش فقيهان است - به ما مي‏‏آموزد که براي يافتن دلالت متن قرآني، نه مي‏‏توان ميان متن قرآني و حوادثي که بيانگر آن هستند، جدايي افکند، و نه صحيح است که تنها در محدوده همين حوادث بايستيم؛ بي آن که‏ خصوصيت بيان زباني متن قرآني و توانايي آن در گذر از حوادث جزئي را دريابيم. پژوهش در اسباب نزول علت و حکمتي را که در پسِ احکام قرآن است، در اختيار فقيهان مي‏‏نهد و ايشان با يافتن اين علل مي‏‏توانند حکم را به ديگر حوادث مشابه تعميم دهند.1
هنگامي که آيه‏اي ‏با سبب خاص نازل مي‏‏شود، با آن که لفظ آن عام است، عموميت لفظ مورد توجه است و نه خصوص سبب. عادت قرآني اين بوده که برخي از احکام، تعليمات و ارشاداتش در پي بعضي وقايع و حوادث - که در زندگي مردم روي داده و آنان پي جوي حکم و تعليمي از جانب خداوند بوده‌اند - نازل شود تا اين که بيان قرآني تأثيري رساتر و اهميتي بيشتر در نظر مسلمانان داشته باشد. اين در حالي است که مضمون آيات عام و شامل است. بر اين اساس، علماي اصول اتفاق نظر دارند که اين عموم نص قرآني و شمول لفظ آن است که مد نظر قرار مي‏‏گيرد و سبب نزول تنها سبب‌ساز و برانگيزنده نزول حکمي عام است.2
محقق اردبيلي از جمله اصولياني است که عموم لفظ را معتبر مي‏‏داند و نه خصوص مورد نزول را. اشارات او به اين مطلب را در اين موارد مي‏‏توان جست:
1. بعد از ذکر آيه (إِنَّ الَّذِينَ يَكْتُمُونَ مَا أَنزَلْنَا مِنَ الْبَيِّنَاتِ وَالْهُدَى‏ مِن بَعْدِ مَا بَيَّنَّاهُ لِلنَّاسِ فِي الْكِتَابِ أُولئِكَ يَلْعَنُهُمُ اللّهُ وَيَلْعَنُهُمُ اللَّاعِنُونَ)،3 و يادکرد گفتار زمخشري و بيضاوي در باره مقصود از «الذين» - که آن را مخصوص احبار يهود مي‏‏دانند - از گفتار طبرسي - که مراد را يهود و نصاراي تکذيب کننده پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله دانسته - پيروي کرده، مي‏‏گويد:
بر فرض که يهود مورد نزول بوده‌اند، اين امر به آنان منحصر نيست؛ زيرا عموميت لفظ معتبر است و نه خصوص سبب ... همچنان که در بسياري از آيات، حکم موجود در آن را با وجود سبب خاص تعميم مي‏‏دهيم. حتي در صورت تخصيص اين آيه، بعيد نيست که بتوان حکم آن را تعميم داد؛ چرا که آيه ارائه دهنده علت حکم نيز هست و بر اين اساس مي‏‏توان ديگر موضوعات را از آن استخراج کرد.4
2. در باره آيه ‏ (الَّذِينَ يُنْفِقُونَ أَمْوَالَهُم بِاللَّيلِ وَالنَّهَارِ سِرّاً وَعَلاَنِيَةً فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِندَ رَبِّهِمْ وَلاَ خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلاَ

1.. معناي متن، ص‏۱۸۹.‏

2.. ‏علوم القرآن، ص‏۴۲.‏‏

3.. سوره بقره، آيه۱۵۹.

4.. زبدة البيان‏، ص۶۹۶.

صفحه از 129