بررسي رويكرد مقدس اردبيلي به اخبار و روايات سبب نزول - صفحه 119

تَعُولُوا)1 به سه سبب اشاره کرده، اما در مورد هيچ کدام نظري ارائه نمي‏‏دهد.2 البته گاهي از لحاظ مضموني به نقد برخي از اخبار سبب نزول مي‏‏پردازد که نمونه‏هايي ‏ازآن به قرارذيل است:
1. در سبب نزول آيه ‏ (وَلاَ يَأْتَلِ أُولُوا الْفَضْلِ مِنكُمْ وَالسَّعَةِ أَن يُؤْتُوا أُولِي الْقُرْبَى‏ وَالْمَسَاكِينَ وَالْمُهَاجِرِينَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَلْيَعْفُوا وَلْيَصْفَحُوا أَلاَ تُحِبُّونَ أَن يَغْفِرَ اللَّهُ لَكُمْ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ)3 گفتار فخر رازي را - که مي‏‏گويد بر اساس اجماع مفسران و به تواتر معلوم است که مقصود از «أولوا الفضل» ابو بکر است؛ امري که بر برتري ابو بکر بعد از رسول اللّه صلي الله عليه و آله دلالت دارد - تخطئه نموده و اشاره مي‏‏کند که روايتي از ابن عباس آيه را در شأن گروهي از صحابه دانسته است که سوگند خوردند ديگر به کساني که در باره افک سخن گفته‌اند، صدقه ندهند.4
2. در باره رواياتي که آيه ‏ (وَلاَ تَجْعَلْ يَدَكَ مَغْلُولَةً إِلَى‏ عُنُقِكَ وَلاَ تَبْسُطْهَا كُلَّ الْبَسْطِ فَتَقْعُدَ مَلُوماً مَّحْسُوراً)5 را در شأن پيامبر صلي الله عليه و آله دانسته است که بعد از بخشش لباس خود از نماز در مسجد باز ماند، مي‏‏گويد:
نمي‏‏دانم فايده اين گونه گفتارها چيست، بلکه من چنين دريافته‌ام که احسان و بخشش نيکوست. نيز برگزيدن ديگران بر خود يا بر خانواده خود، در صورت رضايتشان، زيباست؛ چنان که سوره هل أتي بر آن دلالت دارد و آيه ‏ (وَيُؤْثِرُونَ عَلَى‏ أَنفُسِهِمْ وَلَوْ كَانَ بِهِمْ خَصَاصَةٌ)6 بر آن شهادت مي‏‏دهد و عقل نيز آن را مي‏‏پسندد. البته اگر شخص بداند خود چنان به آنچه مي‏‏بخشد، نياز پيدا مي‏‏کند که امر واجب يا برتر از آن انفاق از او فوت مي‏‏شود، عطا جايز نيست و اين را يک انسان عاقل معمولي درک مي‏‏کند؛ چه رسد به آن حضرت صلي الله عليه و آله . بنا بر اين،‏ آيه تنها بر تحريم بخل و اسراف دلالت دارد7 و بذل مال براي تقرب به خداوند و در راه انواع اعمال خير تبذير يا اسراف نام نمي‏‏گيرد؛ چنان که حضرت امير عليه السلام نياز مسکين و يتيم و اسير را بر نياز خود، فرزندان، همسر و کنيزش ترجيح داد؛ حال آن که به شدت به آن عطا نياز داشتند.8
3. نقد محقق اردبيلي بر روايات سبب نزول تنها در هنگامه چالش‏هاي‏ کلاميِ پيش روي اين

1.. ‏سوره نساء، آيه‏۳.

2.. ‏زبده البيان، ص‏۵۰۷-۵۰۸.‏

3.. سوره ‏نور، آيه‏۲۲.

4.. ‏زبدة البيان، ص‏‏۳۸۹- ۳۹۱‏.

5.. سوره ‏اسراء، آيه‏۲۹‏.

6.. ‏سوره حشر، آيه‏۹.

7.. ‏زبدة البيان، ص۳۸۴ و ۳۸۵. ‏

8.. ‏مجمع الفائدة، ج‏ ‏۹، ص‏۲۰۰و ۲۰۱‏.

صفحه از 129