بررسي رويكرد مقدس اردبيلي به اخبار و روايات سبب نزول - صفحه 128

در آن باره پرسيديم، ايشان سکوت فرمود تا اين که اين آيه نازل شد.
محقق اردبيلي بعد از نقل اين خبر مي‏‏گويد:
از اين روايت فهميده مي‏‏شود ... که علم قبل از عمل شرط ( انجام عمل) نيست؛ بلکه چنان که از عبارات اصحاب پيداست، اگر بعد از حصول ظن عمل کرد و اين عمل موافق[کذا!!في نص المقدس الاردبيلي] با غرض او بود، عمل مجزي است و نيازي به اعاده ندارد.۱

7. اشاره به يک واقعه تاريخي به منظور روشن شدن فضاي نزول

محقق اردبيلي گاهي سبب نزول را فقط به عنوان يک رويداد تاريخي - که فضاي نزول آيه را اندکي روشن‌تر مي‏‏کند - نقل کرده و مي‏‏گذرد؛ بدون آن که‏ هيچ گونه استفاده فقهي از آن بنمايد. يا ذکر آن حادثه در فرآيند استنباط او تأثيري گذارد. گويي سبب را در اين موارد تنها نقل مي‏‏کند که بگويد گر چه اين آيه پس از آن واقعه نازل شده، اما اين امر موجب تخصيص حکم آيه بدان سبب نمي‏‏شود؛ همچنان که در بعضي از اين موارد، بعد از آن که سبب نزول را در ابتدا نقل کرد، در انتها و بعد از پردازش احکام مستفاد از آيه مي‏‏گويد: آن شأن نزول مخصص نيست؛ به عنوان نمونه در شرح آيه (وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ مَنَعَ مَسَاجِدَ اللّهِ أَنْ يُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ وَسَعَى‏ فِي خَرَابِهَا أُولئِكَ مَا كَانَ لَهُمْ أَنْ يَدْخُلُوهَا إِلَّا خَائِفِينَ لَهُمْ فِي الدُّنْيَا خِزْيٌ وَلَهُمْ فِي الْآخِرَةِ عَذَابٌ عَظِيمٌ)۲ مي‏‏نويسد:
مقصود آيه، حرام دانستن ممانعت از ياد خداوند در مساجد است، هر مسجدي که باشد و ذکر هر چه باشد؛ گر چه سبب نزول آن خص جنگي است که در روم رخ داد و موجب تخريب بيت المقدس شد، يا در باره مشرکان است؛ آن گاه که حضرت رسول صلي الله عليه و آله را در سال حديبيه از ورود به مسجد الحرام باز داشتند.۳

نقد برخي برداشت‏هاي‏ مبتني بر سبب نزول

در اين مجال ديدگاه انتقادي مقدس اردبيلي را در خصوص برخي برداشت‏هاي‏ مبتني بر اسباب نزول بررسي مي‏‏کنيم:
1. ذيل آيه ‏(يَاأَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا ضَرَبْتُمْ فِي سَبِيلِ اللّهِ فَتَبَيَّنُوا وَلاَ تَقُولُوا لِمَنْ أَلْقَى‏ إِلَيْكُمُ السَّلاَمَ لَسْتَ مُؤْمِناً تَبْتَغُونَ عَرَضَ الْحَيَاةِ الْدُّنْيَا فَعِندَ اللّهِ مَغَانِمُ كَثِيرَةٌ كَذَلِكَ كُنتُم مِنْ قَبلُ فَمَنَّ اللَّهُ عَلَيكُم فَتَبَيَّنُوا إِنَّ اللّهَ كَانَ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيراً)،۴ به سبب نزولي اشاره دارد که بيضاوي نقل کرده است که اين آيه در باره مقداد نازل شده

1.. ‏زبدة البيان، ص‏۶۹ ‏.

2.. سوره بقره، آيه‏۱۱۴‏.

3.. زبدة البيان‏، ص‏۷۷‏.

4.. سوره ‏نساء، آيه‏۹۴‏.

صفحه از 129