283
نيم سال نامه پژوهشي-اطلاع رساني حديث و انديشه 10 و 11

نيم سال نامه پژوهشي-اطلاع رساني حديث و انديشه 10 و 11
282

گزارش از دومين همايش «حديثِ پژوهش»

گفتگو با حجة الاسلام محمّد رضا سبحاني‌نيا

سعيده قائمي‌فر ۱

اشاره

بي شک، حديث باارزش‌ترين و بزرگ‌ترين دست‌مايه براي پيروي از مکتب و سنّت مقدّس نبوي صلي الله عليه و آله و ائمّه اطهار عليهم السلام است و براي کسب معارف بيشتر از اين منبع نور و فضيلت، همواره بايد به پژوهش، تحقيق و بررسي آن پرداخت. به همين منظور، معاونت پژوهش دانشکده علوم حديث، دو همايش «حديثِ پژوهش» را برگزار كرده است؛ از اين ‌رو بر آن شديم تا در اين باره، با حجة الاسلام و المسلمين محمّد رضا سبحاني‌نيا، مدير پژوهش دانشکده علوم حديث، و دبير همايش «حديثِ پژوهش»، گفتگو كنيم.
جناب آقاي سبحاني‌نيا، لطفاً در باره سابقه و اهداف همايش «حديثِ پژوهش» ‌که معاونت پژوهش دانشکده علوم حديث برگزار مي‌کند‌‌، توضيح دهيد.
در دانشکده علوم حديث، پژوهش در زمينه حديث، جايگاه ويژه‌اي دارد. بر اساس اهداف کلي دانشکده در راستاي پژوهش، هم‌چنين پيشنهاد برگزاري آن به معاونت پژوهش، و استقبال و شور و شعف دانشجويان عزيز براي تحقيق و نگارش در حوزه حديث، مديريت پژوهش بر آن شد تا همايش حديثِ پژوهش را با هدف دميدن روح تحقيق، پژوهش و نويسندگي در ميان دانشجويان دانشکده علوم حديث، بر پا دارد. تا کنون دو دوره همايش حديثِ پژوهش برگزار شده است.
گزارش مختصري از نخستين همايش «حديثِ پژوهش» بيان فرماييد.
نخستين همايش حديثِ پژوهش، در سال 89 برگزار شد. پس از فراخوان همايش، 127 اثر به دبيرخانه همايش ارسال شد که ده تن از اساتيد، داوري ‌آن‌ها را بر عهده داشتند. مقاله‌‌ها در سه بخش پژوهش‌‌هاي کلاسي، مقاله‌‌هاي کارشناسي و کارشناسي ارشد ارزيابي شد که در پايان، سيزده اثر برگزيده در هر يک از مقاطع کارشناسي، کارشناسي ارشد و پژوهش‌‌هاي کلاسي معرفي شد.
استقبال دانشجويان و حضور اساتيد دانشکده چگونه بود؟
دانشجويان، با انگيزه و علاقه اين همايش را دنبال مي‌کنند. با بررسي برخي از مقاله‌‌هاي و تحقيقات، عمق درک، علاقه و تفکر پژوهش‌گونه ‌آن‌ها را شاهد هستيم. اساتيد نيز، با راهنمايي‌‌هايشان به دانشجويان و هم‌چنين داوري مقاله‌‌ها، ما را در برگزاري اين همايش ياري كردند‌.‌‌
بنا بر اين، استقبال دانشجويان را خوب ارزيابي مي‌کنيد؟
بله و معتقدم که هر ساله، حضور بيشتر اين عزيزان را شاهد خواهيم بود. در همايش دوم، هفده نفر از دانشجويان، بيش از يک مقاله به دبيرخانه فرستادند و حتي خانم‌ها زهرا عماري اللهياري، و سيده ربابه فاضل‌پور، چهار مقاله به دبيرخانه همايش ارسال كردند.
دومين همايش در چه تاريخي برگزار شد و چند مقاله به دبيرخانه ارسال شده بود؟
به توفيق الهي، دومين همايش، در سوم خرداد سال 90 برگزار شد. دانشجويان محترم، با ارسال 101 مقاله، به ‌خوبي از اين همايش استقبال كردند. از اين تعداد، 44 مقاله از دانشکده شهر ري، 22 مقاله از دانشکده قم، 34 مقاله از دانشکده مجازي و يک مقاله از دانشکده اصفهان بود.
لطفاً چگونگي دريافت و بررسي مقاله‌‌هاي دانشجويان را توضيح دهيد.
دبيرخانه همايش ‌كه در بخش مديريت پژوهش دانشکده قرار دارد، با فراخواني، دانشجويان را از مهلت فرستادن مقاله‌‌ها باخبر مي‌كند و اطلاعات لازم را در اختيار آنان قرار مي‌دهد. اساتيد محترم، مقاله‌‌هاي ارسالي به دبيرخانه را در هر مقطع و هر شعبه به صورت جداگانه بررسي و بر اساس معيار‌هاي نه‌گانه انتشار مقاله در نشريه حديث انديشه، مقاله‌‌ها را داوري مي‌كنند.
در دومين همايش، 38 اثر پژوهشي در مرحله نخست، امتياز لازم را به دست آوردند كه در بررسي نهايي، سه تن از اساتيد، 13 اثر در مقطع کارشناسي ارشد و شش اثر در مقطع کارشناسي را برگزيدند.
دانشجويان برگزيده در دومين همايش، در كدام يك از شعبه‌‌ها تحصيل مي‌كردند؟
در مقطع کارشناسي ارشد، شعبه‌‌هاي تهران، قم، اصفهان و دانشگاه مجازي، و در مقطع کارشناسي، تهران و دانشگاه مجازي.
مديريت پژوهش، چه امتيازي را براي مقاله‌‌هاي دانشجويان برگزيده در نظر گرفته است؟
مديريت پژوهش، مقاله‌‌هاي برگزيده را در نشريه حديث انديشه يا ديگر نشريات مرتبط چاپ مي‌كند. در شماره 8 و 9 اين مجله، دوازده مقاله برگزيده اولين همايش، منتشر شد؛ البته در پايان همايش، از دانشجويان برگزيده تقدير و جوايز نفيسي نيز به ايشان اهدا مي‌شود.
لطفاً مختصري در باره مراسم برگزاري همايش توضيح دهيد.
پس از تلاوت قرآن مجيد و گزارش دبير همايش، برخي دانشجويان برگزيده، چکيده مقاله‌‌هاي خود را خواندند. سپس معاون پژوهشي دانشکده، حجة الاسلام و المسلمين دکتر مسعودي، در باره «بايسته‌‌ها و آسيب‌شناسي پژوهش» سخن گفتند و در پايان، از نفرات برگزيده در هر مقطع و شعبه تقدير شد.

1.کارشناس پژوهش دانشکده علوم حديث شهر ري.

  • نام منبع :
    نيم سال نامه پژوهشي-اطلاع رساني حديث و انديشه 10 و 11
    تاريخ انتشار :
    1390
    سردبیر :
    رفیعی، ناصر
    صاحب امتیاز :
    دانشکده علوم حدیث
    مدیر اجرایی :
    ابراهيمي، علی اکبر
    نشانی :
    شهر ری، جنب حرم حضرت عبدالعظیم، دانشکده علوم حدیث، ص پ : 477 - 18735
    تلفن :
    55952524
    امور مشترکان :
    0251-7786060
    دورنگار :
    55952385
    پست الکترونیک :
    info@hadith.ac.ir
تعداد بازدید : 37019
صفحه از 286
پرینت  ارسال به