مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : نگاهی به دریا
پديدآورنده : سید احمد مددی
زمان پدیدآورنده: معاصر
محل نشر : قم
ناشر : مؤسسه کتابشناسی شیعه
نوبت چاپ : اول
تاریخ انتشار : 1393ش
تعداد جلد : 1
تعداد صفحه : 709
قطع : وزیری
زبان : فارسی
جستجو در Lib.ir

نگاهی به دریا

مقالات و مباحثی در تراجم، کتابشناسی، رجال، حدیث، تاریخ، فقه و اصول

کتاب حاضر حاوی برخی از نوشته ها، مصاحبه ها و برخی از تقریرات دروس آیت الله سید احمد مددی است که در سه دهه گذشته در برخی از نشریات و کتب منتشر شده است. این گفت و گوها عمدتا بدون ویرایش مناسب و تخریج چاپ شده بودند و همین امر، از جمله انگیزه های انتشار ویراسته مباحث، آن هم در قالب مجموعه واحد بوده است.

این کتاب در پنج بخش به شرح زیر تنظیم شده است:

بخش اول: نگاهی تاریخی ـ تحلیلی به حوزه های علمیه. مشتمل بر نه مقاله است؛ از جمله عنوان های «نگرشی بر تاریخ حوزه های علمیه»، «شیخ مفید، اوج مکتب بغداد»، «موقعیت شیخ انصاری در تاریخ علوم دینی».

بخش دوم مشتمل بر پنج مقاله است و به مباحث کتاب شناختی اختصاص دارد. در این بخش به نگاشته هایی از استاد در معرفی و تبیین سندی و روش شناسی و نسخه شناسی چند کتاب پرداخته شده است. این بخش مخصوصأ سه مقاله آخر ـ برای آشنایی با شیوه ایشان در نسخه شناسی، سندشناسی و روش شناسی کتب بسیار مفید است.

بخش سوم کتاب به مباحث حدیثی و فهرستی استاد مددی اختصاص دارد. از نوآوری های بسیار اثرگذار و مهم استاد در مباحث سندشناسی حدیثی، احیای مسلک فهرستی در کنار مسلک رجالی رایج در حوزه ها است. از آنجا که برای شناخت این شیوه بررسی سند حدیث، منابع چندانی برای طلاب و فضلا در دسترس نیست، مطالب این بخش برای طلاب و دیگر علاقه مندان بسیار مغتنم است.

بخش چهارم از مجموعه حاضر، به مباحث اصولی اختصاص دارد. این بخش که حاوی شش مقاله است و از مهم ترین مباحث این مجموعه محسوب می شود، دیدگاههای استاد را در مباحث اصولی نشان می دهد.

بخش پنجم و آخرین بخش این مجموعه به گفت وگوهای فقهی استاد مددی اختصاص دارد.